BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primark zet eerste stappen in e-commerce

iconMode11 maart, 2022

Primark gaat binnenkort starten met ‘click & collect’, een onlineprimeur voor de budgetretailer. Tegelijk kondigt de modeketen aan dat ze in Nederland 240 medewerkers ontslaat, om er vervolgens 200 andere aan te nemen.

 

Ordinaire bezuiniging?

Primark voert een forse sanering door op de Nederlandse markt: de fastfashionketen is van plan om 240 medewerkers te ontslaan. In de plaats daarvan komen wel 200 nieuwe jobs: in totaal zullen er dus ‘maar’ veertig banen echt verdwijnen. Het bedrijf argumenteert zelf dat het de structuur wil vereenvoudigen: “De beoogde veranderingen zijn bedoeld om duidelijker verantwoording af te leggen en te zorgen voor meer flexibiliteit en meer managementondersteuning op de winkelvloer”, zegt een woordvoerder aan NU.nl.

 

Dat zien de vakbonden echter helemaal anders: vakbond FNV stelt dat de directie “een ordinaire bezuiniging wil doorvoeren” door mensen die er inmiddels iets meer verdienen dan het minimumloon te vervangen door nieuwelingen, die geen anciënniteit hebben en dus minder kosten. De vakbond roept medewerkers op om zich te organiseren en actie te voeren. Tegen 1 mei moet het sociaal plan voor de reorganisatie klaar zijn.

 

Eerste stappen online

Op internationaal niveau kondigt Primark daarentegen “een grote stap voorwaarts op digitaal gebied” aan: financieel directeur van moederholding AB Foods John Bason zegt aan Reuters dat de kledingketen, na jaren halsstarrig te weigeren, voor het eerst met e-commerce begint. Binnenkort lanceert de keten een nieuwe website, en die zal ook online bestellingen mogelijk maken. Consumenten moeten hun online bestellingen vervolgens wel in de fysieke winkel afhalen: thuisleveringen zitten er niet in wegens te duur. “Je kunt onze prijzen niet krijgen met thuisbezorging, zo simpel is het,” legt Bason uit.

 

De nieuwe website gaat al eind deze maand van start in het Verenigd Koninkrijk en komt in het najaar naar de dertien andere landen waar Primark actief is. De site zal ook informatie geven over de beschikbaarheid van producten in de winkels en het volledige assortiment digitaal ontsluiten. De keten mikt ook op data: Bason hoopt dat de 24 miljoen actieve gebruikers van het merk zich zullen registreren, waardoor Primark inzicht krijgt in klantengegevens.

 

Ingehaald door de pandemie

Beide ingrepen volgen op de constatatie dat Primark achterophinkt. De retailer werd zonder onlineverkoopkanalen zwaar getroffen door de lockdowns en ook nu de winkels weer open zijn, is de verkoop nog niet terug op het niveau van voor de coronapandemie.

 

Fysiek wil de keten in de komende vijf jaar uitbreiden naar 530 winkels, met vooral winkelopeningen in de Verenigde Staten, Frankrijk en Italië. Zeker in de VS ziet Bason veel potentieel, met name ten oosten van de Mississippi. De eerste winkel in Roemenië is gepland voor 2022.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Primark gaat binnenkort starten met ‘click & collect’, een onlineprimeur voor de budgetretailer. Tegelijk kondigt de modeketen aan dat ze in Nederland 240 medewerkers ontslaat, om er vervolgens 200 andere aan te nemen.   Ordinaire bezuiniging? Primark voert een forse sanering door op de Nederlandse markt: de fastfashionketen is van plan om 240 medewerkers te ontslaan. In de plaats daarvan komen wel 200 nieuwe jobs: in totaal zullen er dus ‘maar’ veertig banen echt verdwijnen. Het bedrijf argumenteert zelf dat het de structuur wil vereenvoudigen: “De beoogde veranderingen zijn bedoeld om duidelijker verantwoording af te leggen en te zorgen voor meer flexibiliteit en meer managementondersteuning op...

Meer Mode
Bekijk meer
  • iconMode30 juni, 2022
    C&A in zee met Amazon Fashion

    C&A gaat een deel van z’n collectie verkopen op het modeplatform van Amazon. De samenwerking start in Duitsland, maar zal snel worden uitgerold naar andere Europese landen.

  • iconMode29 juni, 2022
    Bol.com krijgt ‘chef mode’ en fashionblog

    Onlinewarenhuis Bol.com stelt de Nederlandse styliste Lonneke Nooteboom aan als 'chef mode'. Op een aparte pagina zal de influencer trends en tips delen, terwijl ook suggesties verschijnen bij sommige kledingstukken.

  • iconMode29 juni, 2022
    Toeleveringsproblemen worden geleidelijk minder bij H&M

    H&M Group presteerde in het halfjaar tot eind mei beter dan verwacht. De omzet kwam 20% hoger uit, maar vooral opvallend is dat de winst verdubbelde. De verkoop in de fysieke winkels herneemt na de coronapandemie.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN