RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Primark
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie Verenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primark: “thuislevering komt er niet”

icon
Mode3 januari, 2023

Er is geen sprake van dat Primark ooit volwaardige e-commerce zal invoeren. Meer dan click&collect komt er volgens de eigenaar niet, want dan zou er simpelweg geen marge meer overblijven.

Geen marge over

Vorig najaar is Primark gestart gestart met het testen van afhaling van online bestellingen in 25 Britse locaties, waaronder een ‘online-only’ kinderassortiment. Bij de lancering was de overrompeling zo groot dat de webshop crashte.

Dat smaakt naar meer, zou je denken? Toch niet: klanten kunnen de komst van een webshop met thuislevering op hun buik schrijven. Enkel tijdens de coronapandemie overwoog Primark heel even overstag te gaan en “voorraden op te ruimen om cash te vergaren” via platformen zoals Zalando of Asos, maar zodra het er naar uitzag dat de winkels weer zouden openen, werd dat idee even gauw begraven.

Omdat de prijzen en de mandjes bij de modediscounter zo klein zijn, zou e-commerce niet een deel maar alle marge wegnemen, zei CEO George Weston van moederholding Associated British Foods aan de Financial Times. Alleen afhalen in een winkelpunt is een optie, omdat de retailer erop rekent dat mensen daar dan meteen nog wat extra kopen – al is het maar een kleinigheidje zoals nagellak of oorbellen voor amper een euro.

Fysiek enige groeipad

Primark gelooft ook niet dat het coronavirus retail definitief online heeft gestuurd, aangezien de keten inmiddels in veel landen meer marktaandeel zou hebben dan voor de pandemie. Dat de omzet in sommige Europese markten daarentegen nog niet is hersteld, steekt Weston op de algemene marktomstandigheden.

Groei moet daarentegen van goede, ouderwetse fysieke expansie komen. Zo wil Primark nog naar Roemenië en Slovakije trekken, terwijl de budgetketen ook aan een Amerikaanse opmars bezig is. De Ierse groep ging er van start in Boston, waar heel wat Iers-Amerikaanse inwoners zijn, maar breidde naar het zuiden toe uit toen de formule aansloeg bij lagere inkomensgroepen en Spaanstalige Amerikanen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Er is geen sprake van volwaardige e-commerce bij Primark. Meer dan click&collect komt er niet, want dan zou er simpelweg geen marge meer overblijven.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode1 februari, 2023
    Handelaars hebben “correcte” wintersolden achter de rug

    De wintersolden waren geen hoogvlieger. Toch was het gezien de economische omstandigheden een “correcte” en “stabiele” koopjesperiode.

  • icon
    Algemeen31 januari, 2023
    Minder afval? “Kleding en elektronica moeten duurder worden”

    In Europa wordt jaarlijks voor bijna 22 miljard euro aan onverkochte producten vernietigd. Maar wat betekent dat cijfer echt?

  • icon
    Mode27 januari, 2023
    H&M blijft op de sukkel

    H&M kreeg vorig boekjaar flinke tikken. Rusland, de wisselkoersen en de grondstofkosten braken de modereus allemaal zuur op.

Evenementen
  • 16
    feb

    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food10 januari, 2023

    Makro België is failliet verklaard

  • icon

    Food13 januari, 2023

    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Horeca Totaal verzet zich tegen Sligro-overnames

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Metro-winkels heropenen één voor één als Sligro-M

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN