RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags Luxe
  • Bedrijven Chanel
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie EuropaVerenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel

icon
Mode25 mei, 2022
Shutterstock

Prijsstijgingen en voorraadtekorten zijn alleen maar goed voor exclusieve luxemerken. Zo lijkt het toch na de sterke jaarcijfers van Chanel: het modehuis haalde vorig jaar de helft meer omzet en verdrievoudigde zijn winst.

Amerikanen weer aan de luxe

Hoe meer beperkingen, hoe liever luxeconsumenten het hebben: Chanel heeft er dus een voortreffelijk jaar op zitten. De omzet steeg met liefst 50% tot 15,6 miljard dollar (14,6 miljard euro), terwijl het bedrijfsresultaat met ruim 170% toenam tot 5,5 miljard dollar (5,2 miljard euro). Ondanks de toen nog woedende coronacrisis lag die omzet ook hoger 27% dan in 2019. Zelfs de winst klokte 57,5% hoger af dan voor de pandemie.

De Europese verkoop is nog niet helemaal hersteld van corona, maar in het Verre Oosten verkocht Chanel alweer de helft meer dan in 2019. Zoals ook andere merken eerder al aanhaalden, is vooral de Amerikaanse consument weer helemaal terug: de omzet in Noord- en Zuid-Amerika steeg vorig jaar met 52% ten opzichte van het pre-coronaniveau.

‘Maar’ twee handtassen per jaar

Chanel maakt het de klanten nochtans niet gemakkelijk. Tijdens de pandemie heeft het merk meermaals de prijzen verhoogd en ook in juli zitten er nieuwe prijsstijgingen aan te komen. Het luxehuis heeft ook limieten gezet op de iconische ‘classic flap’-handtas: onder andere in de Verenigde Staten mogen consumenten nog maar “twee stuks per jaar” kopen van het tasje dat 10.000 euro kan kosten. In Zuid-Korea is het al van voor zonsopgang aanschuiven om er één te bemachtigen. Doorverkopers betalen mensen honderden euro’s om voor hen in de rij te staan, weet MarketScreener. De handtas kost nu nochtans het dubbele van wat ze in 2019 kostte.

Dergelijke beperkingen kunnen in meer landen komen, zegt CEO Philippe Blondiaux, om het grootschalige online doorverkopen tegen te gaan. Zogezegd om die reden wil Chanel de prijzen over de hele wereld ook meer gelijkschakelen. Behalve dan in Rusland: als sanctie mogen Russen slechts voor 300 euro kopen bij het merk, ook in het buitenland, tot groot protest van sommige Russische fashionista’s.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode13 juni, 2025
    [In Beeld] H&M test premium-kindermode in Galeries Lafayette

    H&M heeft een eerste shop-in-shop in het prestigieuze warenhuis Galeries Lafayette Haussmann in Parijs geopend. De Zweedse modeketen presenteert er haar premium-kinderlijn ‘H&M Adorables’ aan een nieuw publiek.

  • François-Henri Pinault met echtgenote Salma Hayek op de rode loper.
    icon
    Mode13 juni, 2025
    Zet François-Henri Pinault stap opzij bij Kering?

    François-Henri Pinault, die andere Franse luxekoning naast LVMH-topman Bernard Arnault, zou willen aftreden als CEO van Kering. De verandering komt op een moment dat de holding achter Gucci en Yves Saint Laurent het moeilijk heeft. Strategische herschikking aan de top François-Henri Pinault (63) zou aan een splitsing van zijn dubbele...

  • icon
    Mode12 juni, 2025
    My Jewellery vindt groeigeld bij investeerder

    De investeringsmaatschappij Freshstream stapt in het kapitaal van My Jewellery. Het kleding- en sieradenmerk was al sinds november op zoek naar externe investeerders om internationaal verder te kunnen groeien.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN