Sportkledingfabrikant Adidas heeft er een sterk derde kwartaal opzitten. De groei vertraagde dan wel ten opzichte van het vorige kwartaal, maar de operationele winst oversteeg de verwachtingen van analisten.
Opmars in China en online
De totale omzet van het Duitse sportbedrijf groeide met 8,7% naar 5,677 miljard euro, bij gelijke wisselkoersen was er zelfs een omzetgroei van 12%. Dat is wel fors minder dan de groei in het tweede kwartaal, toen de omzet er met 20% op vooruit ging. De grootste sprong maakt Adidas in China (+23,1%) en Noord-Amerika (+18,5%). In West-Europa was de omzetgroei met 6,3% een stuk kleiner. Niet overal waren er positieve resultaten: in Rusland tuimelde de omzet met 11,1% naar beneden, terwijl in Japan de omzet met 8,2% daalde. Voor wisselkoerseffecten ging de omzet in Japan er wel met 2,7% op vooruit.
Het merk Adidas groeide met 9,7% ten opzichte van een jaar eerder, maar bij Reebok daalde de omzet met 1,6%. E-commerce blijft een belangrijke groeifactor, want daar steeg de omzet met 39%.
Ondanks de ietwat teleurstellende groei wist Adidas de marges in het derde kwartaal op te drijven, waardoor de operationele winst met 34,6% groeide naar 795 miljoen euro. De nettowinst maakte een sprong van 36,1% naar 527 miljoen euro. “De strategische groeiregio’s van het bedrijf – Noord-Amerika, China en e-commerce – waren opnieuw de stuwende krachten van onze sterke prestatie in het derde kwartaal. We zijn vooral tevreden over de kwaliteit van onze groei, wat zich toont in de uitzonderlijke verbetering van de winstgevendheid in het derde kwartaal”, zegt CEO Kasper Rorsted.