De Nederlandse maatpakkenketen SuitSupply krijgt van NPM Capital tientallen miljoenen euro’s extra om de expansie in onder meer China te versnellen.
Bijna 300 miljoen euro omzet
NPM Capital investeert sinds november 2017 in SuitSupply en pompt nu “nog eens tientallen miljoenen euro’s” in het bedrijf. “Wij hebben in NPM een investeerder gevonden die oog heeft voor de groeikansen van ons winkelbedrijf”, bevestigt oprichter en CEO Fokke de Jong de investering in de Nederlandse zakenkrant FD. Om welk bedrag het precies gaat, zegt hij er niet bij.
Die “groeikansen” ziet de CEO vooral in het Verre Oosten. “Vergeleken met Noord-Amerika, waar wij 50 zaken exploiteren, is onze positie in China nog bescheiden met zes locaties. Daar moet een verdubbeling van het aantal winkels dit jaar haalbaar zijn.” Maar ook in Europa ziet Fokke de Jong opportuniteiten. Binnen enkele maanden opent SuitSupply een winkel in Parijs, terwijl er ook nog groei zit in Duitsland: “Het is een groot land waar wij nu zeven vestigingen hebben. Daar kan nog meer bijkomen.”
Een deel van de verse miljoenen wil de CEO ook aanwenden om de onlineverkoop te versterken en de banden tussen de webshop en de fysieke winkels te versterken. Hij denkt daarbij onder meer aan de virtuele paskamer, waar klanten online bepalen wat er in de fysieke winkel voor hen klaar moet hangen.
SuitSupply werd opgericht in 1999 en groeide sindsdien uit tot een keten van 110 winkels in Europa, de Verenigde Staten en het Verre Oosten. De keten boekt met 2000 medewerkers een omzet van bijna 300 miljoen euro. Volgens De Jong is het modehuis winstgevend in alle twintig landen waar het winkels heeft, al schreef SuitSupply in 2017 wel rode cijfers vanwege de hoge kosten als gevolg van de opening van uitzonderlijk veel nieuwe zaken. De onderneming begon in dat jaar ook een keten voor dameskleding. Die lijn, die luistert naar de naam Suistudio, is recentelijk uitgebreid met winkels in Frankfurt, Milaan, New York en Sjanghai.