Topman Sports Direct waarschuwt Europese sportretailers | RetailDetail

Topman Sports Direct waarschuwt Europese sportretailers

Topman Sports Direct waarschuwt Europese sportretailers

Mike Ashley, de topman van Sports Direct, is op zoek naar partners om de keten in heel Europa te verankeren. Meteen waarschuwt hij de Europese sportwinkels: "Jullie kunnen maar beter met ons samenwerken, anders verpletteren we jullie."

 

Win-winrelatie of "je gaat eraan"

De multimiljonair deed zijn opmerkelijke uitspraak tijdens een analistenmeeting. Daar besprak hij zijn plannen om een "krachtige Europese aanwezigheid" uit te bouwen door "sterke lokale partners te zoeken en met hen samen te werken". Volgens Ashley ligt er voor wie met Sports Direct in zee gaat een heuse win-win in het verschiet.

 

De Sports Direct-topman is van plan klein te beginnen in specifiek geslecteerde markten om zo de interesse bij retailers te peilen: "Het is de bedoeling op enkele plaatsen winkels te openen en na te gaan wie er wil meespelen. Wil je niet meespelen, dan komen we zelf naar je land en zullen we je verpletteren."

 

Nu al in 19 Europese landen

Ashley paste de strategie eerder al toe: vorig jaar overtuigde hij Sports Eybl en Sports Experts AG uit Oostenrijk nog om hun 52 winkels onder de Sports Direct-vlag te laten opereren. De groep is vandaag al actief in 19 Europese landen en is met 80 winkels marktleider in Estland, Letland en Litouwen.

 

De Britse retailer telt inmiddels 44 Belgische winkels, maar in de écht grote West-Europese landen als Frankrijk, Duitsland en Spanje staat Sports Direct nog zo goed als nergens met respectievelijk zes, drie en één vestiging. Nederland is zelfs nog een volledig blinde vlek. Vraag is: hoe lang nog?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.