Topman Sports Direct waarschuwt Europese sportretailers

Topman Sports Direct waarschuwt Europese sportretailers

Mike Ashley, de topman van Sports Direct, is op zoek naar partners om de keten in heel Europa te verankeren. Meteen waarschuwt hij de Europese sportwinkels: "Jullie kunnen maar beter met ons samenwerken, anders verpletteren we jullie."

 

Win-winrelatie of "je gaat eraan"

De multimiljonair deed zijn opmerkelijke uitspraak tijdens een analistenmeeting. Daar besprak hij zijn plannen om een "krachtige Europese aanwezigheid" uit te bouwen door "sterke lokale partners te zoeken en met hen samen te werken". Volgens Ashley ligt er voor wie met Sports Direct in zee gaat een heuse win-win in het verschiet.

 

De Sports Direct-topman is van plan klein te beginnen in specifiek geslecteerde markten om zo de interesse bij retailers te peilen: "Het is de bedoeling op enkele plaatsen winkels te openen en na te gaan wie er wil meespelen. Wil je niet meespelen, dan komen we zelf naar je land en zullen we je verpletteren."

 

Nu al in 19 Europese landen

Ashley paste de strategie eerder al toe: vorig jaar overtuigde hij Sports Eybl en Sports Experts AG uit Oostenrijk nog om hun 52 winkels onder de Sports Direct-vlag te laten opereren. De groep is vandaag al actief in 19 Europese landen en is met 80 winkels marktleider in Estland, Letland en Litouwen.

 

De Britse retailer telt inmiddels 44 Belgische winkels, maar in de écht grote West-Europese landen als Frankrijk, Duitsland en Spanje staat Sports Direct nog zo goed als nergens met respectievelijk zes, drie en één vestiging. Nederland is zelfs nog een volledig blinde vlek. Vraag is: hoe lang nog?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Back to top