RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven C&A
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom C&A winkels moet sluiten

icon
Mode7 november, 2022
Shutterstock.com

Niet alleen in België sluit C&A fysieke winkels. De moderetailer werkt sinds het aantreden van CEO Giny Boer in 2020 aan een strategische ommekeer: tegen 2026 moet de helft van de omzet uit e-commerce komen.

Moderniseringsstrategie

De voorbije vijf jaar sloot C&A in België liefst twintig fysieke winkels. Dit jaar zijn het er acht, meldt De Tijd. Het gaat vooral om winkels in kleinere of middelgrote steden zoals Hasselt, Lier, Mol of Tongeren. Binnenkort zakt de modeketen onder de symbolische grens van de honderd vestigingen in België. Ook op het hoofdkantoor werden medewerkers ontslagen. De retailer communiceert er niet over om geen onrust te zaaien, zegt woordvoerder Eva Van Elst aan de krant.

Erg verrassend is het nieuws niet: C&A werkt sinds goed twee jaar onder impuls van topvrouw Boer aan een moderniseringsstrategie. Niet-rendabele winkels worden gesloten, andere worden vernieuwd. Sinds oktober vorig jaar sloot C&A in Europa bijna zeventig winkels, berekende RetailTrends recent. In Duitsland sloten negentien winkels de deuren, in Nederland twaalf, in België negen. Ook in landen als Frankrijk, Oostenrijk, Polen en Portugal gingen winkels dicht. Er blijven er nu minder dan 1300 over, in zeventien landen.

Inhaalbeweging

De urgentie is hoog voor C&A: de retailer heeft een verouderd winkelpark, met panden die vaak te groot zijn of een te hoge huurprijs hebben, en moet op zoek naar een beter evenwicht tussen offline en online. Op het vlak van e-commerce maakt de retailer een inhaalbeweging: tegen 2026 moet de helft van de omzet uit online komen. Zo wil de retailer ook een jonger publiek aanspreken.

De retailer miste de afgelopen decennia immers een heleboel treinen door een te trage besluitvorming en vond geen afdoende antwoord op de groei van fast fashion. Het ooit erg innovatieve bedrijf kampt nu met een oubollig imago, dus moet C&A verjongen en verduurzamen.

Of dat zal lukken, blijft de vraag. C&A is nog steeds een familiebedrijf, eigendom van de familie Brenninkmeijer. Dat het bedrijf niet beursgenoteerd is, kan in deze crisis een voordeel zijn. Maar dat de strategische herpositionering van de keten veel tijd en veel geld zal vergen, staat buiten kijf. C&A is bovendien geen alleenstaand geval: de hele modesector staat onder druk, ook grote namen als H&M en Zara optimaliseren hun winkelpark.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Niet alleen in België sluit C&A fysieke winkels. De moderetailer werkt sinds het aantreden van CEO Giny Boer in 2020 aan een strategische ommekeer: tegen 2026 moet de helft van de omzet uit e-commerce komen.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode9 juni, 2023
    CEO Philip Mountford stopt bij Hunkemöller

    Na een “liefdesrelatie” van vijftien jaar verlaat CEO Philip Mountford Hunkemöller. Het lingeriemerk is zijn management aan het vernieuwen.

  • icon
    Mode8 juni, 2023
    JBC zet millennials aan het roer

    JBC heeft een nieuwe raad van bestuur, die volledig bestaat uit jongeren onder de 35. De tienkoppige 'Millennial Board' moet de modeketen gaan helpen met beleidsbeslissingen.

  • icon
    Mode8 juni, 2023
    Waarom Shein zich dringend moet schoonmaken

    Shein, de Chinese modereus die H&M en Inditex aan het inhalen is, wil naar de Amerikaanse beurs. Maar daarvoor moet het zich eerst zuiveren.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Algemeen5 juni, 2023

    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

  • icon

    Food2 juni, 2023

    “Jumbo zet door in België”

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN