RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Woody opteert voor een ‘optichannel’ aanpak

icon
Mode21 januari, 2019

Het speelse pyjamamerk Woody stuurt zijn retailstrategie bij: met eigen winkels, een webshop en sterke internationale ambities wil het weer aanknopen met groei. Digitale beleving zorgt voor aansluiting met de jonge doelgroep.

 

Bijzondere twist

Sinds de overname door de Turkse ondernemer Mehmet Batur in juni 2017 is er bij het 25-jarige modelabel heel wat veranderd, zegt algemeen directeur Steven Van de Velde. Dat wordt nu ook zichtbaar in de collectie: het merk heeft opnieuw styliste Nathalie Deschuymer aangetrokken, die Woody mee groot heeft gemaakt. “De afgelopen jaren was ons verhaal wat teveel een routine geworden. Nu zie je weer die bijzondere twist.” 

 

Het was bovendien noodzakelijk om de aanpak af te stemmen op de jeugd van vandaag, de digital natives. Want al is Woody een familieconcept, de kern van de doelgroep bevindt zich in de leeftijdscategorie 0 tot 16 jaar. “Maar de laatste jaren zien we dat jongeren al wat vroeger afhaken, vanaf 12 jaar… Daarom komen we met een coolere tienercollectie die meer inspeelt op de modetrends.” De typische Woody elementen blijven bewaard: de ‘glow in the dark’ kleurcombinaties, de strepen, de figuurtjes. Elk seizoen introduceert het label drie nieuwe diertjes. Voor de wintercollectie 2019 zijn dat een alpaca, een spookdier en een dodo. Woody krijgt ook een nieuw, strakker logo, dat aansluit bij het jongere imago dat het label nastreeft. 

 

Met een gemiddeld prijskaartje van rond de 40 euro richt het merk zich tot de middenklasse. “Die mensen moet je heel goede redenen geven om je merk te kopen. Daarom voegen we een belevingsdimensie toe. We zijn aan de slag gegaan met trendwatchingbureau Stockman-Verstraete om een echte Woody-wereld te creëren die de link vormt tussen de wel 150 diertjes die we de afgelopen 25 jaar op de markt hebben gebracht. Het is een magisch, mysterieus universum waarin ieder dier zijn eigen verhaal krijgt. Het merk wordt zo interactiever. Binnenkort komen we met een Woody-app die toegang zal geven tot die wereld, met behulp van toegevoegde realiteit: wanneer je een diertje scant, zal dat in 3D tot leven komen. Je kan het laten dansen, je kan een selfie nemen…”

Bestedingen verschuiven

Van bij de start betrad Woody de markt exclusief via zelfstandige multimerkenboetieks, lingeriewinkels, slaapwinkels en kinder- of babyspeciaalzaken. Op het hoogtepunt, rond 2015, lag het label in een 500-tal verkooppunten. Vandaag blijven er daarvan zowat 300 over. Veel zaken zijn verdwenen, omdat ze in financiële moeilijkheden kwamen of geen opvolging vonden. “Dit is nu eenmaal geen groeiend segment, maar het blijft wel ons belangrijkste verkoopkanaal. De markt is moeilijk, en dat komt niet enkel door de opkomst van online. De consumentenbestedingen verschuiven. Het aandeel van kledij in het gezinsbudget is de voorbije dertig jaar gedaald van 10,5% naar 4,8%, ten voordele van wonen, verzorging en horeca.” 

 

Ook de omzet van het bedrijf daalde, van 13 miljoen euro in 2015 naar 11 miljoen vorig jaar. Als Woody weer met groei wil aanknopen, is het merk genoodzaakt om zijn retailstrategie bij te sturen. “We gaan meer inzetten op eigen winkels en op e-commerce, maar dat doen we met groot respect voor en in overleg met onze klanten. We hadden al lang een eigen winkel in Hasselt. In oktober 2018 kwam Knokke erbij, en op 2 februari openen we aan de Oudaan in Antwerpen. Het gaat om de winkel van een klant, die we hebben overgenomen. We willen heel graag ook een winkel openen in Gent, maar we pinnen ons verder nergens op vast, ons winkelnetwerk zal organisch groeien.” 

 

Het label werkt aan een upgrade van het winkelconcept, dat de magische Woody wereld tot leven moet brengen. “Je zal er via de app bijvoorbeeld een rondleiding krijgen door een 3D-diertje. We zullen interactieve spiegels hebben, waar tijdens het passen een diertje op je schouder komt zitten. In het najaar van 2019 wordt dat concreet.”

 

Eigen webshop

De webshop vertegenwoordigt voorlopig slechts 2% van die omzet. “We hebben er lang mee gewacht, maar we kunnen niet meer achterblijven,” meent Steven Van de Velde. Een voorzichtige ‘optichannel’ aanpak dringt zich op: geen afhaalconcept, maar retours kunnen wel naar de winkels worden teruggebracht en er komen aanraakschermen in de eigen verkooppunten. 

 

“Uiteraard vinden onze winkeliers dat niet erg leuk, maar we zijn hierover heel transparant. We garanderen een correcte prijszetting, zonder Black Friday-toestanden, en we geven onze winkeliers altijd voorrang op de voorraden. We houden ook vast aan onze eigen webshop, omdat we de controle willen behouden. Je zal ons dus niet vinden op Zalando of bol.com: we vinden dat geen geschikte kanalen voor ons product. Ook aan onze winkeliers vragen we om Woody niet via die platformen aan te bieden. Storesquare is een ander verhaal, dat is een platform op maat van de lokale winkelier. Ik denk trouwens niet dat lokale handelaars per se een eigen webshop moeten hebben. Facebook wel, dat werkt goed.” 

 

Groei moet tot slot ook komen van het buitenland. “We hebben een ervaren exportmanager aangeworven, die zich in eerste instantie zal richten op de ‘winterlanden’ rondom ons: Nederland, Duitsland en Scandinavië. In elk land zal de aanpak anders zijn. Nederland wordt een puur e-commerceverhaal, mogelijk ondersteund met een pop-up hier of daar. In die markt is de zelfstandige boetiek bijna volledig verdwenen.”

 

JellyCoe werd The Woody Group

In juni 2017 nam Bella Tekstil, het bedrijf van Mehmet Batur, Woody over van de oprichter. “Een logisch verhaal: al meer dan twintig jaar produceert dat familiebedrijf het merendeel van onze collecties. De continuïteit is hiermee verzekerd en we zijn nu een sterke, verticaal geïntegreerde groep. Onze fabriek, op 300 kilometer van Istanboel, is trouwens echt een juweeltje. De mensen worden er goed betaald en verzorgd, en we doen grote inspanningen op het vlak van duurzaamheid, bijvoorbeeld om het waterverbruik te beperken. In het kader van het Close The Loop programma van Flanders DC gaan we op zoek naar milieuvriendelijke oplossingen voor de plastic verpakkingen die we momenteel gebruiken, en we bekijken ook hoe we pyjama’s een tweede leven kunnen geven.” 

 

Het bedrijf achter Woody kreeg een nieuwe naam: zeg niet langer JellyCoe, zeg The Woody Group. “Zo spelen we de sterkte van ons merk beter uit, en dat is niet zonder belang gezien onze internationale ambities.” Woody is trouwens niet het enige merk van de groep: er is ook nog Lords & Lilies, met nachtkledij en ‘homewear’ voor modieuze vrouwen. “Tot nu toe bleef dat merk wat onder de radar, maar het heeft groot potentieel:  we zien de vraag naar dit type producten sterk stijgen.” Met het mannenmerk Manned daarentegen gaat het bedrijf niet verder.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN