RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Zalando
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando verkoopt minder maar verdient meer

icon
Mode3 augustus, 2023

Zalando verkocht minder kledij in het afgelopen kwartaal, maar hield daar onderaan de streep wel meer aan over. Technologie, gerichte marketing en samenwerkingen met sterke modemerken moeten verdere groei verzekeren.

Hoger gemiddeld bedrag

Ondanks dalende verkopen neemt de winst fors toe bij Zalando: het handelsvolume (Gross Merchandise Volume) daalde met 1,8% naar 3,7 miljard euro in wat de moderetailer een “uitdagende omgeving” noemt. Het aantal bestellingen daalde van 67,8 naar 63,2 miljoen. De verkoop door partners op het platform groeide wel met 7% en ook de online shoppingclub Lounge by Zalando, die tijdelijke kortingen aanbiedt, kende een sterke groei.

Dat het bedrijfsresultaat (EBIT) toch met een forse 87% steeg naar 144,8 miljoen euro, heeft het modeplatform te danken aan een hoger gemiddeld bedrag per bestelling, wat resulteerde in relatief lagere logistieke kosten. Ook meer gerichte marketing droeg bij tot de winstgevendheid, net als het feit dat meer handelspartners gebruik maken van de logistieke dienstverlening bij Zalando Fulfillment Solutions, dat een groei van 3% optekende.

Artificiële intelligentie

Storytelling en technologie moeten de groei van Zalando verder aanzwengelen, zegt co-CEO Robert Gentz. Aan de marketingzijde verwacht de e-commercespeler veel van samenwerkingen met nieuwe (luxe)merken zoals Lululemon, Lancôme, Mugler en Shiseido. Ook sport is een groeisegment, met onder andere HOKA, een merk voor innovatieve en hoogwaardige hardloopuitrusting.

Technologische oplossingen dragen bij tot de winkelbeleving en efficiëntere operaties. De recent gelanceerde tool die klanten gepersonaliseerd maatadvies geeft op basis van artificiële intelligentie, verbetert niet alleen de winkelervaring voor klanten – het vinden van de juiste maat is één van de grootste uitdagingen in de online modeverkoop – maar zal er ook toe leiden dat Zalando minder retourzendingen hoeft te verwerken.

Voor het volledige boekjaar verwacht Zalando nu een groei van het handelsvolume met 1 tot 7% en een EBIT tussen de 300 en 350 miljoen euro.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Zalando verkocht minder kledij in het afgelopen kwartaal, maar hield daar onderaan de streep wel meer aan over. Technologie, gerichte marketing en partnerships met sterke modemerken moeten verdere groei verzekeren.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode7 december, 2023
    Doek valt (opnieuw) voor Perry Sport, Aktiesport en Sprinter

    Sports Unlimited Retail, het moederbedrijf van de sportwinkelkenets Perry Sport, Aktiesport en Sprinter in Nederland, is failliet verklaard. Dat betekent het einde van 54 winkels en 1100 banen.

  • icon
    Mode6 december, 2023
    Tweedehandsplatform Zara Pre-Owned van start in de Benelux

    Zara breidt zijn tweedehandsdienst Pre-Owned uit naar veertien bijkomende Europese landen, waaronder België, Luxemburg en Nederland. De lancering staat gepland op 12 december.

  • icon
    Mode5 december, 2023
    De tien trends voor 2024 in de modesector

    Ook 2024 wordt geen gemakkelijk jaar voor de modesector. Toch blijven veranderende prioriteiten ook kansen bieden. Dit zijn de tien grootste.

Meest gelezen
  • icon

    Food16 november, 2023

    [Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

  • icon

    Food15 november, 2023

    Stakingen in magazijnen Aldi, Colruyt en Delhaize

  • icon

    Mode20 november, 2023

    H&M opent compact winkelformaat in Turnhout

  • icon

    Food13 november, 2023

    Delhaize vindt overnemers voor 21 bijkomende supermarkten, teller staat op 72

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN