RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

ZEB maakt winkelen toegankelijker met handicap

icon
Mode25 februari, 2021

Zeven op de tien mensen met een beperking zou meer gaan shoppen als het toegankelijk was. ZEB effent daarom het pad voor klanten met een beperking, letterlijk.

 

Actieplan van 200.000 euro

Tijdens de coronacrisis begon de moderetailer met personal shopping en private shopping, wat opmerkelijk veel mensen met een beperking en hun bubbel bleek aan te trekken. ZEB besloot hier dieper op in te gaan en een bevraging te organiseren naar de shopervaring van mensen met een handicap. 

Het resultaat is een concreet actieplan om de winkelketen inclusiever en toegankelijker te maken: ZEB For Everyone. In totaal voorziet de retailer 200.000 euro voor de uitrol van het plan, dat niet alleen de toegankelijkheid van de fysieke winkels moet verbeteren maar ook investeert in het coachen van medewerkers en een pilootproject om jobstudenten met een beperking in te zetten in de winkels. Deze zomer zouden in twee winkels in de regio Antwerpen gehandicapte studenten aan de slag gaan.

 

7 op 10 zou meer fysiek shoppen

“Voor ons is het belangrijk dat we met ZEB For Everyone een totaalverhaal schrijven. We willen niet enkel onze infrastructuur optimaliseren, want shopplezier bestaat uit veel meer dan dat”, aldus CEO Luc van Mol. Dat bleek ook duidelijk uit de enquête onder zo’n 190 ervaringsdeskundigen: voor 63% is een rolstoelvriendelijke ingang belangrijk, maar evenveel consumenten vinden een winkelmedewerker die voldoende tijd neemt van cruciaal belang. 

Andere verbeterpunten die frequent naar voor kwamen, waren ruime doorgangen (66%), een overzichtelijke winkelinrichting (51%), ruime paskamers met kapstokken op verschillende hoogtes (52% en 60%) en personal shopping (56%). De investeringen zouden geen maat voor niets zijn: 7 respondenten op 10 zou meer gaan shoppen als de nodige faciliteiten er zijn. “In andere landen, zoals Nederland en de VS, zie je ook veel meer mensen met een beperking in de winkelstraten”, merkt ook Van Mol.

In samenwerking met de organisaties Inter en Hart voor Handicap werden dan ook de winkels gescreend. De kleedkamers worden momenteel aangepakt en 25 winkels die nog geen aangepaste parkeerplaatsen hadden, krijgen er nu wel een. In nieuwe winkels zal voortaan een rolstoeltoegankelijk toilet worden gebouwd en ook de digitale toegankelijkheid van de website wordt verbeterd.

 

“Gewone” aanpak is beste

De panelgesprekken met consumenten met een beperking – die van slechtzienden en rolstoelgebruikers tot personen met autisme gingen – waren een eyeopener, klinkt het bij Luc Van Mol. Ook met aangename verrassingen: waar de keten dacht volledig nieuwe salesfiches te moeten voorzien voor de doelgroep, bleek dat een ‘gewone’, open en behulpzame aanpak “zonder te betuttelen” voor elke consument de beste is.

Om de medewerkers te sensibiliseren worden voortaan opleidingsdagen georganiseerd, waar de winkelmedewerkers onder andere eens zelf ervaren hoe het is om blind te zijn en een kleine introductie tot gebarentaal krijgen. De getuigenissen van de consumenten uit de panelgesprekken, net als de opleidingsdag, worden ook voor alle medewerkers permanent beschikbaar gesteld in de opleidingstool ZEB Academy.

Een ambitieus actieplan, maar met de ‘return on investment’ is zakenman Van Mol voor een keertje niet bezig. “Nee, hier haal je geen winst uit. Maar menselijkheid en de klant op de eerste plaats zetten, maken deel uit van onze missie. Het behoort tot de waarden die we als bedrijf willen uitdragen: we willen er voor iedereen zijn”, aldus de topman. In tijden waar waarden en duurzaamheid aan belang toenemen, vormt het actieplan alvast een toonaangevend signaal. Inspireert ZEB straks ook andere retailers, die het voorbeeld volgen?

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode21 mei, 2025
    Chaussea en vanHaren grootste winnaars na faillissement Bristol

    Het faillissement van Bristol vorig jaar heeft geleid tot belangrijke verschuivingen in de schoenretailmarkt, zowel in België als in Nederland. Een nieuwe analyse onderzoekt wie het meest kon profiteren van het wegvallen van een concurrent.

  • icon
    Mode21 mei, 2025
    Chanel ontsnapt niet aan tegenwind op slabakkende luxemarkt

    Als gevolg van een woelig economisch klimaat en veranderend consumentengedrag ziet nu ook het Franse modehuis Chanel de omzet en winst fors dalen. Het luxemerk blijft investeren in een uitbreiding van het winkelnetwerk.

  • icon
    Mode21 mei, 2025
    Levi Strauss verkoopt Dockers aan eigenaar Reebok

    Levi Strauss gaat zijn dochtermerk Dockers verkopen aan Authentic Brands Group, de eigenaar van merken als Reebok en Quiksilver.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN