Dat had zelfs nog meer kunnen zijn, zo liet Europees Commissaris voor Mededinging Joaquin Almunia uitschijnen, want beide bedrijven kregen strafvermindering omdat ze uiteindelijk goed aan het onderzoek hebben meegewerkt. Henkel ontspringt als enige de dans omdat het als klokkenluider de prijsafspraken opbiechtte.
Drie jaar lang prijsafspraken
Volgens de Europese Commissie vormden Procter & Gamble, Unilever en Henkel van januari 2002 tot maart 2005 een kartel in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië, Portugal, Spanje en Griekenland. De ondernemingen slaagden er op die manier in hun marktposities stabiel te houden en coördineerden hun prijzenpolitiek voor waspoeders en (vaat)wasmiddelen.
“Ondernemingen moeten beseffen dat de Commissie vasthoudt aan haar strijd tegen kartels, die de consumenten een hogere prijs laten betalen dan het geval zou zijn bij eerlijke concurrentie”, verklaarde Joaquin Almunia.
Milieuargument misbruikt
Pittig detail: het kartel tussen de drie belangrijkste producenten van waspoeder in Europa kreeg volgens de Commissie vorm toen de bedrijven in de schoot van hun beroepsvereniging een samenwerking lanceerden om de milieuprestaties van hun detergenten te verbeteren. De milieudoelstelling is volgens de Commissie echter geen reden om prijzen te coördineren of andere acties te ondernemen die de vrije concurrentie smoren.