RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Henkel
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Aangepaste strategie bezorgt Henkel hogere winst

icon
Schoonheid/verzorging10 augustus, 2023
Shutterstock.com

Prijsverhogingen, besparingen en een optimalisering van het assortiment bezorgen Henkel een mooie omzet- en winstgroei. Voor topman Carsten Knobel is dat een bewijs dat de nieuwe strategie loont.

Voorspoedige integratie

De fabrikant van bekende merken als Fa, Persil en Pritt heeft het afgelopen halfjaar een autonome omzetgroei van 4,9% tot 10,9 miljard euro gerealiseerd. De operationele winst steeg zelfs met 7,6% naar 1,3 miljard euro. De sterke cijfers zijn onder andere te danken aan hogere verkoopprijzen: het bedrijf slaagde erin de hogere kosten voor grondstoffen en logistiek door te rekenen aan zijn klanten, maar dat is niet het hele verhaal.

Belangrijk zijn ook de besparingen die voortvloeien uit het creëren van één divisie Consumer Brands, waarin de afdelingen schoonmaakproducten en (af)wasmiddelen enerzijds en schoonheid en verzorging anderzijds werden samengevoegd. Die integratie verloopt voorspoediger dan verwacht. Ook optimaliseert Henkel zijn productportfolio, waarbij de focus steeds meer komt te liggen op producten met hoge marges en groot groeipotentieel. Die strategie blijkt vruchten af te werpen.

Weg uit Rusland

“Over het algemeen zijn we trots op de succesvolle bedrijfsprestaties in de eerste helft van het jaar en de goede vooruitgang die we hebben geboekt bij de uitvoering van onze strategische agenda – ondanks het aanhoudend moeilijke economische klimaat”, aldus Knobel, die meteen de vooruitzichten voor het volledige boekjaar verhoogt.

Het bedrijf meldt ook dat het de verkoop van zijn Russische divisie succesvol heeft afgerond. In april had Henkel al aangekondigd dat het Rusland zou verlaten naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne, en dat het zijn activiteiten daar zou verkopen aan een consortium van lokale investeerders. Die deal is nu helemaal rond: de verkoopprijs bedraagt 54 miljard roebel (ongeveer 600 miljoen euro).

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Prijsverhogingen, besparingen en een optimalisering van het assortiment bezorgen Henkel een mooie omzet- en winstgroei. Voor topman Carsten Knobel een bewijs dat de nieuwe strategie loont.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging6 december, 2023
    P&G zet de schaar in scheermesjes Gillette

    Procter & Gamble herstructureert bij Gillette. De scheermesjesfabrikant blijkt een miljard euro minder waard dan de FMCG-reus inschatte bij de overname in 2005.

  • icon
    Schoonheid/verzorging14 november, 2023
    The Body Shop heeft een nieuwe eigenaar

    Het Braziliaanse Natura & Co heeft zijn duurzame cosmeticaketen The Body Shop voor omgerekend 240 miljoen euro verkocht aan investeringsfonds Aurelius Group.

  • icon
    Schoonheid/verzorging13 november, 2023
    Jona Mukabalisa (Mic Mac Minuscule): “Twee derde van de babyspullen wordt niet hergebruikt”

    Jona Mukabalisa en Gert Linthout vroegen bij de geboorte van hun kindje geen nieuwe spullen te geven, maar “die geefreflex zit zo ingebakken”. Konden ze het jonge ouders niet makkelijker maken met een tweedehandsgeboortelijst?

Meest gelezen
  • icon

    Food16 november, 2023

    [Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

  • icon

    Food15 november, 2023

    Stakingen in magazijnen Aldi, Colruyt en Delhaize

  • icon

    Mode20 november, 2023

    H&M opent compact winkelformaat in Turnhout

  • icon

    Food13 november, 2023

    Delhaize vindt overnemers voor 21 bijkomende supermarkten, teller staat op 72

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN