RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Cosmeticasector werkt aan nieuw milieu-impact scoresysteem

icon
Schoonheid/verzorging21 september, 2021

Henkel, L’Oréal, LVMH, Natura &Co en Unilever zetten samen de schouders onder de ontwikkeling van een industriebreed milieueffect scoresysteem voor schoonheidsproducten, vergelijkbaar met de Eco-Score.

 

Wetenschappelijk basis

De vijf cosmeticagiganten willen een merkoverschrijdend scoresysteem op poten zetten op basis van een wetenschappelijk onderbouwde methodologie. Bedoeling is om consumenten duidelijke, transparante en vergelijkbare informatie te verschaffen over de ecologische impact van een product, waarbij de volledige levenscyclus ervan in aanmerking wordt genomen.

 

Het vrijwillige systeem zou worden opgebouwd rond vier basisprincipes: een gemeenschappelijke methode voor het meten van de milieueffecten gedurende de hele levenscyclus van het product, een gemeenschappelijke database van milieueffecten voor standaardingrediënten en -grondstoffen, een gemeenschappelijk instrument om de milieueffecten per product te berekenen, en een geharmoniseerd scoresysteem dat consumenten in staat stelt gemakkelijk vergelijkingen te maken.

 

De vijf willen bovendien externe wetenschappers, academici en ngo’s bij het hele ontwikkelingsproces betrekken om de integriteit van de aanpak te waarborgen. Ze hopen ook dat zoveel mogelijk andere cosmeticabedrijven zich zullen aansluiten bij het initiatief, schrijft CosmeticsDesign-Europe.

 

Consument wil transparantie

“Het nieuwe beoordelings- en scoresysteem is bedoeld om tegemoet te komen aan de groeiende vraag van consumenten naar meer transparantie over de milieueffecten van cosmetische producten – formule, verpakking en gebruik. Het doel is de verbetering van de informatie die beschikbaar is voor consumenten en hen in staat te stellen duurzamere consumptiekeuzes te maken”, aldus het consortium.

 

De aanpak lijkt sterk geïnspireerd door de in Frankrijk ontwikkelde Eco-Score, de keuzewijzer die via een letter- en kleurcombinatie consumenten in een oogopslag informeert over de ecologische impact van een voedingsproduct. De Eco-Score werd eerder dit jaar door Colruyt in België geïntroduceerd en is intussen ook opgepikt door Lidl en Carrefour. 

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Henkel, L’Oréal, LVMH, Natura &Co en Unilever zetten samen de schouders onder de ontwikkeling van een industriebreed milieueffect scoresysteem voor schoonheidsproducten, vergelijkbaar met de Eco-Score.   Wetenschappelijk basis De vijf cosmeticagiganten willen een merkoverschrijdend scoresysteem op poten zetten op basis van een wetenschappelijk onderbouwde methodologie. Bedoeling is om consumenten duidelijke, transparante en vergelijkbare informatie te verschaffen over de ecologische impact van een product, waarbij de volledige levenscyclus ervan in aanmerking wordt genomen.   Het vrijwillige systeem zou worden opgebouwd rond vier basisprincipes: een gemeenschappelijke methode voor het meten van de milieueffecten gedurende de hele levenscyclus van het product, een gemeenschappelijke...

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging1 juni, 2023
    Kazidomi wil dankzij abonnementsformule Belgische babymarkt domineren

    Kazidomi wil Belgisch marktleider worden in milieuvriendelijke babyproducten. Om dat te bereiken, lanceert de webshop nu een luierabonnement – naar eigen zeggen als eerste in het land.

  • icon
    Schoonheid/verzorging31 mei, 2023
    Drogisterijketen Douglas groeit met dubbele cijfers

    De Duitse drogisterijketen Douglas wist afgelopen kwartaal de omzet met bijna een vijfde te verhogen. Ook de winst steeg sterk. De keten, die grote Europese groeiambities koestert, mikt nu ook op België.

  • icon
    Schoonheid/verzorging16 mei, 2023
    Specsavers Nederland krijgt nieuwe directeur

    Wouter van der Hoeven volgt Remko Berkel op als Country Director van Specsavers Nederland. Berkel verlaat de branche voor een nieuwe functie.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN