In een voormalig pand van Hubo in Geel heeft de grootste apotheek van België de deuren geopend. Op 800 m² vinden klanten bij Optiphar Apotheek verschillende shop-in-shops en 50.000 producten op voorraad.
Omnichannel in de farmacie
De online apotheek, opgericht door apotheker Van Hoof, heeft aan de Antwerpseweg in Geel een vernieuwend fysiek concept geopend. De vestiging bevindt zich in een vroegere bouwmarkt van Hubo en is dus heel wat groter dan een traditionele apotheek. Die extra ruimte wil zaakvoerder Johan Van Hoof vooral gebruiken voor meer dienstverlening.
De apotheker richtte Optiphar in 2012 op als online apotheek, een antwoord op de toenemende digitalisering. Van Hoof heeft ook al een traditionele apotheek in Geel en een aangesloten Optiphar-apotheek in Meerhout. Het farmaciebedrijf opent nu dus een derde – en grootste – fysieke vestiging als vlaggenschip.
Niet enkel voor mensen die ziek zijn
De grootste apotheek van België stelt twaalf mensen tewerk, waaronder de wettelijk verplichte apotheker en apotheekassistenten met specialisaties in onder meer cosmetica en voedingssupplementen. Het is de bedoeling dat mensen niet alleen bij de apotheek langskomen wanneer ze ziek zijn, maar de Optiphar Apotheek ook zien als een soort supermarkt voor de gezondheid.
“We willen niet enkel een plaats zijn waar mensen naartoe gaan als ze ziek zijn, maar ook waar mensen komen om gezond en verzorgd te blijven”, zegt teamleider Pieter-Jan Van Hoof aan Made in Kempen. De Geelse apotheek doet dit naar eigen zeggen door een toespitsing op geneesmiddelen te combineren “met een focus op voedingssupplementen, cosmetica, thuiszorg en preventie”.
Shop-in-shops en e-commerce
Gezien de grootte van het pand, is ook de voorraad opvallend groot: de apotheek heeft 50.000 producten van een honderdtal merken beschikbaar. Voor een optimale beleving is het pand daarbij onderverdeeld in verschillende shop-in-shops en corners. Er is bijvoorbeeld een theecorner en een babyhoek.
Medicatie op voorschrift en preparaten worden bereid in een aparte bereidingsruimte, die niettemin volledig zichtbaar is voor klanten door middel van een glazen wand. Dit bevordert volgens de initiatiefnemers de transparantie.
Ook e-commerce is nauw verweven met het winkelconcept: “We willen onszelf onderscheiden op het gebied van dienstverlening”, legt Van Hoof uit. “Bij ons kan je niet alleen in onze fysieke apotheek terecht, maar ook online. Op deze manier bieden we een extra service aan buiten de openingsuren.” Online bestellingen kunnen in de apotheek worden afgehaald, terwijl patiënten in de winkel geteste producten ook achteraf in de webshop kunnen bestellen.