RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven The Good Roll
  • Onderwerpen DuurzaamheidInterviewRetailDetail Congress
  • Geografie Nederland
  • Personen Melle Schellekens
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Hoe The Good Roll toiletpapier ‘eco-sexy’ maakt

icon
Schoonheid/verzorging5 april, 2024

The Good Roll geeft een innovatieve twist aan een erg alledaags product. Met wc-papier dat 100% uit bamboe gemaakt is en sociale impact maakt de Nederlandse start-up toiletpapier ‘eco-sexy’, nu ook bij Albert Heijn.

Houden van toiletpapier

In alle marketingboeken en -cursussen wordt het beschreven als hét schoolvoorbeeld van een product met laag engagement en lage interesse, dus schier hopeloos om een ‘love brand’ rond te bouwen. Toch levert The Good Roll op het moment van ons interview zijn eerste lading ecologisch toiletpapier aan Albert Heijn. De wc-rollen zijn voortaan bij de supermarktketen te vinden in België en Nederland: een nieuwe en grote volgende stap voor de ambitieuze start-up.

Op het RetailDetail Congress op 25 april vertelt oprichter Melle Schellekens hoe The Good Roll de toiletpapierindustrie wil transformeren, een sector die één van de meeste vervuilende ter wereld blijkt – meer nog dan de luchtvaart. “Dagelijks worden meer dan 270.000 bomen gekapt, vooral in derdewereldlanden. Voor elke gekapte boom een nieuwe planten is ook onzin, want alle opgeslagen CO2 gaat bij het kappen weer de ozon in en het duurt jaren om zo’n boom te laten groeien.”

Met een achtergrond in duurzaamheidsconsultancy binnen de horeca-industrie richtte Schellekens The Good Roll op om een duurzaam alternatief te bieden dat geen bomenkap vereist en tegelijk de sanitaire voorzieningen in ontwikkelingslanden verbetert. “Je kan werkelijk levens redden met een schoon toilet. Wereldwijd heeft maar op één op drie toegang tot een wc, wij hebben er hier gemiddeld twee. Ons doel is om 100.000 toiletten te bouwen in Ghana, niet via stichtingen maar in rechtstreekse samenwerking met de lokale bevolking. Sinds we dat in scholen doen, stijgen de aanwezigheidscijfers er trouwens.”

Het nieuwe ondernemen

Toch wil Schellekens allesbehalve prekerig zijn. “Je kan dat ‘social profit’ noemen, ik noem het gewoon ‘common sense’. Wij vinden dat dit dé nieuwe vorm van ondernemen moet en kan zijn. Ik spreek ook geregeld bedrijfsleiders toe, en ongeacht of bedrijven nou klein of groot zijn: iedereen kan heel makkelijk dingen anders doen. Het nieuwe ondernemen is ondernemen waar we allemaal een beetje beter van worden.”

The Good Roll heeft innovatie niet alleen toegepast op het product zelf, maar ook op de manier waarop het wordt gedistribueerd. Vandaag is 60% van de verkoop direct aan consumenten, 40% aan bedrijven. Het bedrijf heeft een eigen abonnementsmodel, waardoor klanten toiletpapier direct thuisbezorgd krijgen. “Condooms, toiletpapier en tampons zijn de top drie producten waar consumenten zich een beetje voor schamen in de supermarkt. Bovendien is dat sleuren met pakken behalve onhandig ook niet de meest duurzame oplossing.”

De Tony’s Chocolonely van de WC

Vooral slaagt The Good Roll er in toiletpapier sexy te maken. Het jonge merk won al meerdere marketing- en designawards, onder andere omwille van de aantrekkelijke wikkels rond het papier (bijvoorbeeld in samenwerking met Ghanese kunstenaars) en soms gewaagde campagnes. “We zoeken graag het randje op. In Nederland noemen ze ons weleens de Tony’s Chocolonely van het toiletpapier. Het is mijn persoonlijke missie is om te laten zien dat alledaagse producten wel degelijk een positieve impact kunnen hebben op jouw en anderen hun leven.”

De ambitie? Wereldberoemd worden in Nederland en België, lacht de ondernemer. “Het is onze ambitie om de duurzame expert van het kleinste kamertje te worden. In de komende maanden lanceren we duurzamere varianten op een aantal producten die mensen gebruiken op het toilet, van de toiletborstel tot de zeep. Maar breder willen we vooral een hele beweging op gang trekken.”

Op het RetailDetail Congress 2024 mag je je behalve aan eco-sexy wc-papier ook verwachten aan keynotes van Average Rob, Jysk, Gino Van Ossel, Thrive Beer, Jorg Snoeck en nog veel meer!

Klik hier voor informatie en tickets voor het RetailDetail Congress
Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging15 mei, 2025
    Minder shoppers bij Douglas

    Als gevolg van de wereldwijde economische en politieke onzekerheden lijdt Douglas onder dalende bezoeken in de winkels en online. De retailer neemt maatregelen en verwacht een herstel van de premium beautymarkt.

  • icon
    Schoonheid/verzorging14 mei, 2025
    Parafarmacieketen Medi-Market van start in Nederland

    De Belgische apotheek- en drogisterijketen Medi-Market zet een nieuwe stap in haar Europese expansie: op 21 mei opent de keten haar eerste Nederlandse winkel in Maastricht.

  • icon
    Schoonheid/verzorging13 mei, 2025
    Tiny Library laat nu ook Belgen babyspullen huren

    Wordt babyspullen huren het nieuwe normaal? De Nederlandse start-up Tiny Library introduceert zijn circulaire abonnementsmodel nu ook in België. Daarmee speelt het platform in op een groeiende trend.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN