RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Mic Mac Minuscule
  • Onderwerpen DuurzaamheidInterviewRetailDetail Night
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jona Mukabalisa (Mic Mac Minuscule): “Twee derde van de babyspullen wordt niet hergebruikt”

icon
Schoonheid/verzorging13 november, 2023

Goede ideeën ontstaan vaak uit eigen nood. Zo verging het ook Jona Mukabalisa en Gert Linthout, bij de geboorte van hun kindje. Ze vroegen familie en vrienden geen nieuwe spullen te geven, maar “die geefreflex zit zo ingebakken”. Konden ze het jonge ouders dan niet makkelijker maken met een tweedehandsgeboortelijst?

6.500 euro aan babyspullen

Behalve zoonlief was zo ook Mic Mac Minuscule geboren. “De voetafdruk van een tweedehandsgeboortelijst is 90% lager, terwijl de gezinnen ook geld uitsparen. Gemiddeld geven Belgen 6500 euro uit aan nieuwe babyspullen voor een eerste kindje, vaak voor dingen die je nog geen halfjaar lang gebruikt. Bij ons betaal je maar iets meer dan de helft”, vertelt Mukabalisa. Op de RetailDetail Night deelt ze het verhaal van een start-up als geen ander.

“Twee derde van de babyspullen wordt uiteindelijk weggegooid, terwijl die nog perfect een tweede, derde of zoveelste leven kunnen krijgen. De redenen waarom ouders voor een tweedehandsgeboortelijst kiezen is meestal duurzaamheid, maar ook het financiële aspect speelt uiteraard een rol. Al betaal je natuurlijk ook voor het gemak van onze service, zelf alles tweedehands bij elkaar zoeken zal altijd goedkoper zijn. Bovendien vragen we 10% van het prijsverschil met nieuw te schenken aan een goed doel.”

Mic Mac Marriage

Een netwerk van lokale zelfstandigen, de Mic Mac Madammen (al zijn Meneren evengoed welkom), werkt in een personalshopper-logica: zij geven ouders eerlijk advies bij het samenstellen van hun geboortelijst en gaan dan op zoek naar de tweedehandse producten. Ze vinden ze in kringloopwinkels en rommelmarkten, maar gezinnen kunnen ook hun babyspullen verkopen. De Madammen controleren alles, frissen ze op en verzamelen de spulletjes tot de ouders in spe alles komen ophalen. Ook komt alles op een online geboortelijst zodat vrienden en familie makkelijk een tweedehands cadeautje kunnen geven.

Ondertussen zijn er 25 Mic Mac Madammen in Vlaanderen en Brussel: dat is naar eigen zeggen bijna evenveel geografische dekking als marktleider Dreambaby. Het groeipotentieel zit dus niet meer zozeer in geografische expansie: Mukabalisa denkt dan eerder aan andere momenten in het leven, zoals pakweg een Mic Mac Marriage of het gezin blijven meevolgen na de geboorte. Het ambitieuze bedrijf bekijkt daarenboven ook andere landen en regio’s.

“Disruptie komt van buitenaf”

Ambitie is belangrijk als je impact wil hebben, en daarvan wil Mic Mac Minuscule er zo veel mogelijk hebben op de babymarkt. Mukabalisa ziet ook potentieel bij de producenten, die op circulaire ontwerpen en circulaire modellen kunnen overschakelen. “Het moet en kan echt anders. Maar zolang het model erop gericht blijft om te produceren en dan te verkopen, zal er in wezen niks veranderen.”

Mukabalisa gelooft daarom dat het voor de traditionele retailers veel moeilijker is om zelf echt het verschil kunnen maken in tweedehands. De marges voor tweedehands zijn bijzonder dun, dus blijft de motivatie en de verleiding om nieuw te verkopen groot. Opvallend is inderdaad dat Dreambaby quasi tegelijkertijd met een tweedehandsdienst startte als Mic Mac Minuscule, maar die bestaat vandaag al niet meer. “Disruptie komt altijd van buitenaf.”

Uit eerste hand leren van bedrijven als Mic Mac Minuscule, Ray & Jules, SKM en vele anderen?

Kom dan zeker naar de RetailDetail Night op 23 november 2023.
Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging12 november, 2025
    Holland & Barrett opent nieuwe winkel in Antwerpen

    De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett breidt opnieuw uit in België. Zaterdag opent het merk een nieuwe vestiging in de Antwerpse Leysstraat. De winkel wordt de vierde locatie in de Koekenstad.

  • icon
    Schoonheid/verzorging11 november, 2025
    Amerika zadelt Shiseido op met omzetdaling en fors nettoverlies

    Het Japanse cosmeticabedrijf Shiseido sloot de eerste negen maanden van dit jaar af met een nettoverlies van 43,9 miljard yen (250 miljoen euro). De omzet daalde in dezelfde periode met 4%.

  • icon
    Schoonheid/verzorging3 november, 2025
    Omzetgroei voor Colgate-Palmolive dankzij hogere prijzen

    Colgate-Palmolive boekte in het derde kwartaal meer omzet dankzij hogere prijzen, ondanks dalende volumes. De netto-omzet steeg met 2% tot 5,1 miljard Amerikaanse dollar (4,7 miljard euro). De groep verlaagde tegelijk de verwachting voor de organische groei over het volledige jaar.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food30 oktober, 2025
    Tweede Belgische Albert Heijn XL opent op 19 november
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN