RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AS WatsonKruidvat
  • Onderwerpen E-commerceInterviewRetailDetail Omnichannel Congress
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kruidvat en omnichannel: “Groei in fysieke winkels en online gaan hand in hand”

icon
Schoonheid/verzorging10 februari, 2025

Kruidvat bewijst dat fysieke expansie onlinegroei allesbehalve in de weg staat, en vice versa. Een eigen marktplaats, personalisatie door AI en data-analyse: op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress deelt manager online business Nico Borst de toekomst van Kruidvats O+O-omnichannelstrategie.

O & O besteden drie keer meer

Het is best mogelijk om een sterke fysieke retailaanwezigheid te combineren met een groeiend onlinekanaal. “Onze klanten die zowel online als offline winkelen (de zogenaamde O+O-klanten) besteden drie keer meer dan klanten die slechts één kanaal gebruiken”, benadrukt Borst het belang van een sterke omnichannelstrategie. “We investeren dan ook in tools die klanten helpen om een naadloze ervaring te hebben, ongeacht waar ze shoppen.”

Zelfs de onlinemanager werkt dus voor de winkels. “Onze focus ligt juist op hoe online en offline elkaar versterken. De klant bepaalt waar hij koopt, en wij willen ervoor zorgen dat we in elke situatie de juiste oplossing bieden. We groeien nog steeds met fysieke winkels, terwijl online een aanvulling is voor momenten waarop de klant graag online winkelt of informatie en inspiratie vergaart”, vertelt Borst.

Sommige productcategorieën, zoals babyproducten of wasmiddelen in grootverpakking, worden bijvoorbeeld vaker online gekocht omdat klanten ze liever thuisbezorgd krijgen. Voor andere categorieën, zoals gezondheidsproducten, zijn onze winkels altijd dichtbij voor de snelle aankoop, maar biedt het onlinekanaal alle ruimte om in alle privacy en comfort te oriënteren én te kopen.

Van luiers tot Korean beauty: online is een ‘safe space’

Een jaar geleden lanceerde Kruidvat daarom een eigen marktplaats in Nederland. “Onze marktplaats is een belangrijke stap in het uitbreiden van ons aanbod. Zo kunnen we heel gericht nieuwe producten en categorieën toevoegen die complementair zijn aan ons bestaande assortiment. Een gecureerde marktplaats noemen we dit. De eerste uitbreiding was in de babycategorie, waarin we van duizend naar bijna 3000 artikelen zijn gegroeid dankzij marktplaats-partners.”

Dankzij het platform kan de drogist ook sneller inspelen op nieuwe trends en klantbehoeften. Online kan Kruidvat nieuwe producten en leveranciers een kans geven zonder grote winkelvoorraadrisico’s. De “Korean beauty”-trend is er een goed voorbeeld van: ‘hot’ dankzij sociale media, maar nog (te) klein om meteen naar alle winkels te brengen. Kruidvat onderzoekt momenteel hoe de marktplaats op een schaalbare manier in te zetten. Op dat moment kan ze ook naar België uitbreiden.

AI helpt Franstalige klant nog beter te begrijpen

“De vraag die we ons stellen is: hoe combineren we de kracht van ons winkelnetwerk met de mogelijkheden van online? Ook de klantinteractie is daarbij heel belangrijk, met een steeds grotere rol voor artificiële intelligentie.” De impact van een AI-gestuurde zoekfunctie in de webshop was met name opvallend, vertelt Borst.

De AI-zoekmachine maakte bijvoorbeeld goed zichtbaar hoezeer het Franstalige deel van België andere koop- en zoekgewoonten heeft. De implementatie zorgde er voor een sterkere conversiestijging dan in Nederland. “Dat soort inzichten helpen ons om beter op de behoeften van onze klanten in te spelen. In België is de afstand tot de winkels vaak nog iets groter dan in Nederland, wat de onlinewinkelervaring er nog relevanter maakt.”

“Onze zoekmachine zorgt ervoor dat klanten ook bij tikfouten of synoniemen de juiste producten vinden. Daarnaast wordt AI steeds vaker ingezet voor data-analyse en personalisatie, zodat we klanten relevantere producten en content kunnen aanbieden. Op termijn zien we ook mogelijkheden om AI in te zetten voor efficiënter productinformatiebeheer en interne processen.”

Welke digitale mogelijkheden Kruidvat nog ziet, hoor je op 27 maart op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress in Antwerpen. Ook op het podium: PharmaPets van Tom&Co, Decathlon, Bol.com en meer.

Bestel nu je ‘early bird’-tickets!
Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging16 juli, 2025
    Voor cosmeticashopper blijft supermarkt the place to be

    Consumenten kopen hun verzorgingsproducten nog overwegend in de supermarkt. Ook bij de jongste generaties blijft fysiek winkelen populair, omwille van de fysieke ervaring en de mogelijkheid om nieuwe producten te ontdekken.

  • icon
    Schoonheid/verzorging11 juli, 2025
    Brauzz-maker Planet B haalt 3,7 miljoen euro op

    De Gentse groep Planet B (Brauzz, Klaaar, Wondr) heeft 3,7 miljoen euro opgehaald om zijn groei te versnellen, met name in Nederland. De duurzame drogmeticaproducent werkt ook aan heel wat nieuwe producten.

  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase

    The Body Shop verandert van CEO, nu het cosmeticabedrijf na zijn faillissement een doorstart heeft kunnen maken. De keten zegt klaar te zijn voor een nieuwe fase: na de herstructurering is het tijd voor nieuwe groei.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN