RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ketenapotheken en e-commerce aanjagers van verandering in farmamarkt

icon
Schoonheid/verzorging7 december, 2021

Om hun winstgevendheid te behouden, moeten apotheken zich als retailers positioneren. Ketens winnen terrein, e-commerce rukt verder op. Nieuwe vestigingswetgeving wordt een katalysator voor consolidatie.

 

Tijdelijk gesloten

In september 2021 telde België nog 5.030 apotheken. Daarvan waren er 4.737 open voor het publiek, terwijl 293 apotheken tijdelijk gesloten waren. Dat blijkt uit een analyse van geomarketingspecialist Sirius Insight, die het Belgische apothekenlandschap in kaart brengt. Dat landschap verandert ingrijpend: het belang van online neemt toe, ook de impact van parafarmacieën en ketenapotheken wordt groter. “Zelfstandige apothekers komen verder onder druk te staan. Ze moeten leren zich meer als retailers te positioneren om hun winstgevendheid te vrijwaren,” zegt Karolien Sottiaux.
 

Jaar na jaar daalt het totale aantal apotheken: sinds 2017 verdwenen er 83 (-1,6 %). Tegelijk is er een opmerkelijke toename van het aantal apotheken die “tijdelijk gesloten” zijn: in 2017 waren dat er 170, terwijl het er in 2021 al 293 waren. Het aantal apotheken dat open is voor het publiek daalde daardoor met 206 of met 4,2% sinds 2017. Toch staat België nog altijd in de Europese top tien met 3,8 apotheken per 10.000 inwoners, terwijl het Europese gemiddelde 3,1 bedraagt.

 

Verhuizen of fuseren

Bijna 6 % van alle apotheken is nu gesloten voor het publiek – het zijn er 293. In vergelijking met 2017 gaat het om een stijging met wel 75%. Het fenomeen van die tijdelijke sluitingen heeft onder andere te maken met de vestigingswet voor apotheken. Er mogen immers geen apotheken meer bijkomen: je kan wel bestaande RIZIV-apotheeknummers overnemen en ze verhuizen of fuseren. In afwachting van zo’n verhuis of fusie kunnen apotheken tijdelijk sluiten – zelfs voor een periode van tien jaar.
 

Voornamelijk ketens kopen erkenningsnummers op van verlieslatende of tijdelijk gesloten apotheken. Vaak worden die gebruikt om apotheken te heropenen op interessante locaties of om een fusie te realiseren. Ook een aangekondigde wijziging van de vestigingswet speelt hier mee: apotheken die niet fuseren, zullen in de toekomst nog maar moeilijk kunnen verhuizen. Anderzijds zou het voor apotheken die wél fuseren wat makkelijker worden om te verhuizen naar commercieel interessante locaties. Dat opent opportuniteiten. Ketenapotheken bereiden zich al een tijdje voor op die wijziging.

 

Ketens slaan hun slag

“Heel wat apotheken kampen met een laag tot zeer laag klantenpotentieel, wat een impact heeft op de winstgevendheid. Het zijn vaak deze apotheken die overgenomen worden. Zeker in regio’s als Luik of Charleroi is de situatie erg moeilijk”, zegt Karolien Sottiaux. 59% van alle tijdelijk gesloten apotheken zijn gevestigd in Wallonië. “Verlieslatende apotheken verkopen liever hun nummer. Enkele ketens hebben daarvan gebruik gemaakt en houden dus nummers achter de hand om op het gepaste moment een fusie te realiseren en te kiezen voor een optimale locatie.”
 

In september 2021 maakten 1.061 apotheken deel uit van een keten bestaande uit minstens vier apotheken. Dat vertegenwoordigt een nationaal marktaandeel van 21 %. Het marktaandeel van ketenapotheken is het hoogst in Wallonië en Brussel. In 2021 maakt in Wallonië 31% van de apotheken deel uit van een keten. In Brussel gaat het om 23% en in Vlaanderen om 14%. Ze zijn vooral gevestigd in grote en middelgrote steden. Landelijke zones worden voornamelijk bediend door zelfstandige apotheken.

 

Twee marktleiders online

Niet enkel het landschap, ook het aankoopgedrag van de consument verandert. Uit data van IQVIA blijkt een daling van de verkoop met 2% tijdens de pandemie. Die daling geldt zowel voor producten met als zonder voorschrift. Het segment ‘hoest en verkoudheid’ daalde zelfs met 23%. De verkoop van vitamines daarentegen steeg wel sterk. Categorieën als OTC en parafarmacie zijn voor heel wat apothekers een essentiële aanvulling op de verkoop van medicatie op voorschrift. Maar beide segmenten staan steeds meer onder druk op de klassieke markt, omdat parafarmacieën en online apotheken een grotere keuze bieden tegen lagere prijzen.
 

Uit de consumentenbevraging van Sirius Insight blijkt dat 25% van de consumenten wel eens online voorschriftvrije medicatie, voedingssupplementen of verzorgingsproducten aankoopt. Die onlinemarkt wordt gedomineerd door slechts twee spelers: Farmaline en NewPharma (dat onderdeel is van Colruyt Group). Zij hebben elk meer dan 1,7 miljoen maandelijkse bezoekers. De kloof is groot met een handvol middelgrote spelers die maandelijks tussen 200.000 en 520.000 bezoekers trekken: PharmaMarket, Medi-Market, Multipharma en Viata. Tientallen andere webshops verdelen de rest van de markt onder elkaar.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Om hun winstgevendheid te behouden, moeten apotheken zich als retailers positioneren. Ketens winnen terrein, e-commerce rukt verder op. Nieuwe vestigingswetgeving wordt een katalysator voor consolidatie.   Tijdelijk gesloten In september 2021 telde België nog 5.030 apotheken. Daarvan waren er 4.737 open voor het publiek, terwijl 293 apotheken tijdelijk gesloten waren. Dat blijkt uit een analyse van geomarketingspecialist Sirius Insight, die het Belgische apothekenlandschap in kaart brengt. Dat landschap verandert ingrijpend: het belang van online neemt toe, ook de impact van parafarmacieën en ketenapotheken wordt groter. “Zelfstandige apothekers komen verder onder druk te staan. Ze moeten leren zich meer als retailers...

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging1 juni, 2023
    Kazidomi wil dankzij abonnementsformule Belgische babymarkt domineren

    Kazidomi wil Belgisch marktleider worden in milieuvriendelijke babyproducten. Om dat te bereiken, lanceert de webshop nu een luierabonnement – naar eigen zeggen als eerste in het land.

  • icon
    Schoonheid/verzorging31 mei, 2023
    Drogisterijketen Douglas groeit met dubbele cijfers

    De Duitse drogisterijketen Douglas wist afgelopen kwartaal de omzet met bijna een vijfde te verhogen. Ook de winst steeg sterk. De keten, die grote Europese groeiambities koestert, mikt nu ook op België.

  • icon
    Schoonheid/verzorging16 mei, 2023
    Specsavers Nederland krijgt nieuwe directeur

    Wouter van der Hoeven volgt Remko Berkel op als Country Director van Specsavers Nederland. Berkel verlaat de branche voor een nieuwe functie.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN