RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven newpharma
  • Onderwerpen E-commerceInterviewRetailDetail Night
  • Geografie Luik
  • Personen Gilles Jourquin
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Newpharma: “Voor onlineretail moet je ‘all-in’ gaan”

icon
Schoonheid/verzorging4 november, 2022

“Om het lastenboek van onlineretail te kunnen omhelzen, moet je all-in gaan”, gelooft Gilles Jourquin, CEO van Newpharma. Dat verklaart dan ook precies het internationale succes van de Luikse onlineapotheek.

Het oude durven loslaten

Van zodra een Koninklijk Besluit in 2009 toeliet om geneeskundige producten online te verkopen, sprong Newpharma op de digitale kar. Een team van één Luikse apotheker en twee informatici: meer was niet nodig om het startschot te geven. Vandaag is de groep – sinds juni 100% eigendom van Colruyt Group – actief in zes landen en bereikt ze 4,5 miljoen klanten.

“Als je de troeven van nieuwe technologie echt wil gebruiken, moet je de oude manier van doen durven loslaten”, ziet Jourquin. Hij kan het weten, want hij was eerder bestuurder van een keten met een honderdtal fysieke apotheken. Ook zij probeerden te digitaliseren, maar bleven toch vasthouden aan het oude vertrouwde. “De nieuwe generatie apothekers staat er nu wel voor open, maar vaak wordt e-commerce gezien als een uitbreiding van het bestaande model. Zo zijn velen mislukt.”

Wat maakt het verschil? Newpharma was bereid om het oude model, de hele notie van een fysieke apotheek, los te laten. “Om het lastenboek van onlineretail te kunnen omhelzen, moet je ‘all-in’ gaan”, aldus Jourquin. Tijdens het voorprogramma Trends in E-commerce op de RetailDetail Night deelt de topman zijn inzichten en ervaringen in de steeds vijandigere onlinemarkt.

Online is het lawaai oorverdovend

Het wordt steeds moeilijker om online bekendheid te krijgen, ziet Jourquin. “Vandaag is het als nieuwkomer eigenlijk niet meer haalbaar. De ‘noise’, het rumoer, is na corona zo fel omhoog gegaan dat je er niet meer bovenuit raakt. Digitale marketing is ook zo veel duurder geworden dat de ROI keldert.”

Newpharma blijft niettemin investeren in marketing. “We hebben een goeie mix tussen online en offline, zeker nu dankzij alle synergiën met Colruyt Group. We kunnen aanwezig zijn op alle ’touchpoints’, van sociale media over televisie tot de supermarkten.” Een selectie producten van de parafarmacie komt nu immers ook in de rekken bij Colruyt te liggen. “Het is bij ons geen spurt, maar door het ecosysteem versterken we maand per maand onze aanwezigheid op een financieel gezonde manier.”

Coronaklanten blijven niet plakken

Toen mensen door de coronapandemie massaal online kwamen, kwam die spurt er nochtans wel. Maar ze bleek van kortere duur. “Het nadeel van die groeispurt dat mensen niet puur uit ‘goesting’ online gingen shoppen. Na de pandemie is een deel van die klanten dus weer verdwenen. Tot 2019 groeiden we lineair en bereikten we een cohort van mensen die echt wilden online kopen. Heel wat e-commercespelers gingen uit van de misvatting dat al die nieuwe klanten wel zouden blijven plakken en zijn te snel gaan investeren”, vertelt Jourquin, die zelf heel veel data gebruikt en zo snel zag dat het koopgedrag afweek van gewoonlijk. “We zijn dus voorzichtig geweest.”

Voorzichtige en duurzame groei is ook eigen aan de Colruyt Group. “Onze opdracht is duurzaam en op de lange termijn groeien. Daardoor hebben we bijvoorbeeld ook bewust een aantal opportuniteiten niet genomen. Gelukkig, want veel spelers raken buiten adem nu de crisis niet kort en acuut blijkt te zijn.”

Wachten op de goeie golf

Op de lange termijn beoogt Newpharma dan ook marktleiderschap in de kernlanden. Frankrijk hoort daar absoluut bij: de Belgische digitale apotheek is er één van de eerste spelers. In de meer zuidelijke Europese landen is er nog minder online maturiteit en meer fragmentatie, maar Newpharma wacht er zijn kansen af. “We zitten op zee, te wachten op mooie golven. Voordeel is ook dat wij geen parafarmaciewebshop zijn, maar een digitale apotheek. Niet alleen elke transactie met een winkelmandje interesseert ons. We care.”

Of Newpharma ook ooit fysieke verkooppunten opent, daar is de jury nog niet uit. “Ik zeg niet nee, maar dan moeten we eerst nadenken over hoe we het beter kunnen doen. Als wij fygital gaan, zal het anders zijn. Ik zie de meerwaarde niet van gewoon twee modellen naast elkaar te laten lopen. Bovendien moeten we al onze nu gecentraliseerde kosten en stock dan weer gaan verdelen. We gaan heus niet zomaar winkels opendoen. Maar Colruyt Group doet veel R&D, denk maar aan de onbemande Okay-winkel, dus alles is mogelijk.”

Hoe kan je vandaag nog innoveren in e-commerce? Gilles Jourquin van Newpharma gaat er dieper op in tijdens het voorprogramma ‘Trends in e-commerce’, dat plaatsvindt op 24 november, in de aanloop naar de RetailDetail Night. Ook sprekers van onder andere eFarmz, INNO en Casa treden daar aan. Het avondprogramma brengt enkele internationale sprekers, een panelgesprek met vijf Belgische retail CEO’s, de RetailDetail Awards en een exquis netwerkdiner. Een event dat je als retailer niet mag missen!

Klik hier voor meer informatie en om tickets te boeken.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

“Om het lastenboek van onlineretail te kunnen omhelzen, moet je all-in gaan”, gelooft Gilles Jourquin, CEO van Newpharma. Dat verklaart dan ook precies het internationale succes van de Luikse onlineapotheek.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juni, 2023
    [Interview] Holland & Barrett: als retailer meer dan retailer zijn

    Medewerkers van Holland & Barrett kunnen vanaf nu een erkend diploma behalen. Waarom? Lindsey Hop en Lisanne de Langen vertellen het op het RetailDetail People & HR Congress.

  • icon
    Schoonheid/verzorging5 juni, 2023
    Colruyt stapt in gezondheidsplatform voor apothekers

    Colruyt Group neemt een participatie in Yoboo, een gezondheidsplatform voor apothekers. De groep versterkt zo zijn gezondheidspijler.

  • icon
    Schoonheid/verzorging1 juni, 2023
    Kazidomi wil dankzij abonnementsformule Belgische babymarkt domineren

    Kazidomi wil Belgisch marktleider worden in milieuvriendelijke babyproducten. Om dat te bereiken, lanceert de webshop nu een luierabonnement – naar eigen zeggen als eerste in het land.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Algemeen5 juni, 2023

    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

  • icon

    Food2 juni, 2023

    “Jumbo zet door in België”

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN