RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags apotheek
  • Onderwerpen E-commerceExpansie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online apotheek Pharmasimple gaat weer voor fysiek

icon
Schoonheid/verzorging3 mei, 2022

De Waalse online parafarmacie Pharmasimple gaat voor fysieke expansie: de formule wil naar 200 bakstenen winkels. Opvallend genoeg zijn fysieke apotheken weer rendabeler dan online.

Apotheken boeren beter dan webshops

Pharmasimple wil zowat 200 fysieke apotheken overnemen. Het bedrijf uit La Louvière is het beu online, nadat het tien jaar geleden net de apothekerswereld voor bekeken hield en toen volledig digitaliseerde.

Apothekers Michaël Willems en zijn vrouw waren destijds bij de eersten om online te gaan en dat leverde hen geen windeieren op. Met zijn drie webshops – Pharmasimple, Parapharmazen en 1001 Pharmacies – noteert het bedrijf al sinds 2017 op de beurs van Parijs en haalde het vorig jaar een omzet van 30 miljoen euro. Meer dan twee derde van die omzet komt van de Franse markt.

Nu zijn de gloriejaren echter voorbij. “Vandaag is het erg moeilijk geworden als onlinespeler”, zegt Willems aan De Tijd. “Vroeger bracht elke in Google geïnvesteerde euro er nog 10 op. Nu is dat nauwelijks nog 3 euro, wat onvoldoende is om rendabel te zijn. De concurrentie om online visibiliteit te genereren is veel groter geworden, net als de concurrentie online in onze sector.” En, opmerkelijk: apotheken doen het weer goed. Volgens Willems zijn apotheken tegenwoordig rendabeler dan tien jaar geleden.

30 overnames per jaar

Hoewel de webshops blijven, wil Willems terug voet op Belgische bodem krijgen. Letterlijk, door 150 tot 200 apotheken over te nemen in de komende vijf jaar. Op dit moment heeft de keten al zeven fysieke vestigingen, meer bepaald in Brussel en Vlaanderen. Tegen het eind van dit jaar moeten dat er vijftien zijn, vanaf volgend jaar wil Pharmasimple groeien aan een ritme van dertig overnames per jaar.

Om de expansie mogelijk te maken, krijgt de Waalse onderneming hulp van de Britse investeerder Alpha Blue Ocean. In 2021 steunde het fonds een kapitaalverhoging van tien miljoen euro en de komende vijf jaar kan Pharmasimple nog eens 200 miljoen euro binnenhalen in ruil voor obligaties.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • apotheek

De Waalse online parafarmacie Pharmasimple gaat voor fysieke expansie: de formule wil naar 200 bakstenen winkels. Opvallend genoeg zijn fysieke apotheken weer rendabeler dan online.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging6 december, 2023
    P&G zet de schaar in scheermesjes Gillette

    Procter & Gamble herstructureert bij Gillette. De scheermesjesfabrikant blijkt een miljard euro minder waard dan de FMCG-reus inschatte bij de overname in 2005.

  • icon
    Schoonheid/verzorging14 november, 2023
    The Body Shop heeft een nieuwe eigenaar

    Het Braziliaanse Natura & Co heeft zijn duurzame cosmeticaketen The Body Shop voor omgerekend 240 miljoen euro verkocht aan investeringsfonds Aurelius Group.

  • icon
    Schoonheid/verzorging13 november, 2023
    Jona Mukabalisa (Mic Mac Minuscule): “Twee derde van de babyspullen wordt niet hergebruikt”

    Jona Mukabalisa en Gert Linthout vroegen bij de geboorte van hun kindje geen nieuwe spullen te geven, maar “die geefreflex zit zo ingebakken”. Konden ze het jonge ouders niet makkelijker maken met een tweedehandsgeboortelijst?

Meest gelezen
  • icon

    Food16 november, 2023

    [Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

  • icon

    Food15 november, 2023

    Stakingen in magazijnen Aldi, Colruyt en Delhaize

  • icon

    Mode20 november, 2023

    H&M opent compact winkelformaat in Turnhout

  • icon

    Food13 november, 2023

    Delhaize vindt overnemers voor 21 bijkomende supermarkten, teller staat op 72

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN