RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Amazon
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Amazon een abonnement op medicijnen lanceert

icon
Schoonheid/verzorging25 januari, 2023

Amazon levert in de Verenigde Staten nu ook medicijnen op voorschrift aan huis. Voor vijf dollar per maand bezorgt de retailreus mensen elke maand hun vaste medicatie. Maar wat heeft de “Everything Store” daar zelf aan?

150 miljoen Amerikanen

Amazon Pharmacy, de online-apotheek van Amazon, lanceert nu ook een abonnementsdienst. Met RxPass kunnen Prime-leden die vast meerdere medicijnen nemen tijd en geld besparen, klinkt de redenering. Het abonnement kost vast vijf dollar per maand, waarna ze kunnen kiezen welke medicijnen op voorschrift ze thuis willen laten leveren.

RxPass biedt een vijftigtal generische varianten (het “witte product”) aan van medicatie voor tachtig veel voorkomende aandoeningen. Het aanbod gaat van medicatie voor reflux over antidepressiva tot de generische vorm van Viagra. “Geschat wordt dat meer dan 150 miljoen Amerikanen een of meer van de medicijnen gebruiken die via het maandelijkse RxPass-abonnement beschikbaar zijn”, zegt Amazon zelf.

Via Amazon Pharmacy kunnen de patiënten bij apothekers of andere medewerkers terecht voor vragen. Ook de artsen kunnen rechtstreeks met Amazon overleggen. Nieuw is dat op zich niet, want de meeste geneesmiddelen verkocht Amazon tot nu toe al in zijn apotheek.

Tot het intiemste niveau

De zet kadert in de groeiende interesse in gezondheidszorg bij Amazon, die ook al de medische zorgaanbieder One Medical (huisartsenposten en laboratoria) wil overnemen in de Verenigde Staten. Het past in de strategie van de grote technologiereuzen om in elk aspect van het leven van consumenten binnen te dringen – zelfs op zo’n intiem domein als de gezondheidszorg.

Door nu ook (soms levensnoodzakelijke) medicatie te leveren worden mensen op ongeziene schaal afhankelijk van de retailmogol. Bovendien levert het data op van onschatbare waarde: Amazon weet al alles over de levensstijl en het consumptiegedrag van zijn klanten, nu weet het ook nog hoe het met hun gezondheid staat. Stel je voor dat je er straks ook nog je verzekering afsluit, terwijl het bedrijf al precies weet dat je én cholesterolremmers én wekelijks twee zakken chips bestelt.

Amazon wil werkelijk een allesomvattend ecosysteem worden, dat in elke behoefte voorziet. Het bedrijf presenteert zich al expliciet zo: bij de aankondiging van RxPass benadrukt de e-commercereus dat de medicijnleveringen een extraatje zijn bovenop alle andere diensten, van “onbeperkt streamen” over “supersnelle boodschappenbezorging” tot “ongelimiteerde foto-opslag”. Wat de techreus ook nog afleidt uit je vakantiekiekjes, kunnen we alleen maar raden.

Je leest alles over de ‘levenssnoer’-strategie van retailreuzen als Amazon in het boek The Future of Shopping, dat genomineerd is als Marketing Book of the Year.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Amazon levert in de VS nu ook medicijnen op voorschrift aan huis. Maar wat heeft de “Everything Store” daar zelf aan?

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging31 januari, 2023
    Optiekgroep Krys krijgt nieuwe smoel

    Krys, een Franse coöperatieve van optiekzaken en hoorcentra, meet zich een nieuw imago aan. Na meer dan 50 jaar vernieuwt het logo en de huisstijl.

  • icon
    Schoonheid/verzorging24 januari, 2023
    Omzetgroei van 30% voor Medi-Market

    Parafarmacieketen Medi-Market zag de omzet in 2022 met wel 30% stijgen. De koopkrachtcrisis speelt in het voordeel van de keten, die ook dit jaar weer een twaalftal bijkomende winkels wil openen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging20 januari, 2023
    Nederlandse drogisterijen dicht door stakingsdag

    Niet alleen het regionaal openbaar vervoer staakt vandaag in Nederland. Ook medewerkers van drogisterijen, de Bijenkorf en sommige andere winkels leggen het werk neer.

Evenementen
  • 16
    feb

    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food10 januari, 2023

    Makro België is failliet verklaard

  • icon

    Food13 januari, 2023

    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Horeca Totaal verzet zich tegen Sligro-overnames

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Metro-winkels heropenen één voor één als Sligro-M

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN