RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Dille & Kamille
  • Onderwerpen DuurzaamheidExpansie
  • Personen Hans Geels
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dille & Kamille trekt in 2024 naar Frankrijk

icon
Vrije tijd23 maart, 2023
Hans Geels, Dille & Kamille

Na een uitdagend jaar 2022 gaat Dille & Kamille door op zijn elan met een tweede winkel in Wallonië en een vierde in Duitsland. Volgend jaar trekt de duurzame winkelketen ook naar Frankrijk, met een lokale partner.

Regie in handen houden

Op 30 maart opent Dille & Kamille een nieuwe winkel in het centrum van Namen, in de Rue de la Croix, een populaire winkelwandelstraat. Het de 44ste winkel voor de keten, de veertiende in België. Na Luik is dit pas de tweede Waalse winkel, en samen met de twee Brusselse winkels is het de vierde winkel die ook Franstalige klanten bedient in België. De Franse taal gaat snel belangrijker worden voor de retailer, want komend jaar trekt Dille & Kamille de Franse grens over. Dat zegt directeur Hans Geels, die dinsdag bij RetailDetail te gast was op uitnodiging van de Sales Management Association (SMA).

“We gaan Frankrijk niet op eigen kracht aanpakken, wel met een lokale partner, in een ‘hard franchising‘-model waarbij we zelf de regie behouden. In Frankrijk hebben we niet hetzelfde ambitieniveau als in Duitsland, waar toch de sterkste focus ligt. Maar als het lukt met die partner is het qua investering overzichtelijker. We kennen ze al meer dan vijf jaar, en na vijf jaar ‘nee’ waren we wel gevoelig voor hun argumenten, ze zijn enorm overtuigd. Het is een pilot: franchise is niet ons model, maar als je een klik hebt met de juiste partners, dan moet het lukken. Het is economisch wel slim: je hoeft minder te investeren, je kan sneller schalen, maar qua bewaking van onze merkfilosofie is het moeilijker te managen.”

Duits succes

In Duitsland gaat het Dille & Kamille intussen voor de wind, zegt Geels. Eind juni opent de keten in Bonn de vierde Duitse winkel. “We zijn heel blij dat de Duitse consument ons lijkt te snappen: de winkel in Munster, in het noorden van Noordrijn-Westfalen, is een doorslaand succes. Ook Keulen en Düsseldorf staan in onze top-15. We zijn er bekender dan we dachten.”

Helemaal verrassend is dat niet: winkels in het oosten van Nederland, van Groningen tot Maastricht, hebben op sommige dagen de helft Duitse omzet. Ook de winkels dicht bij de kust krijgen veel Duitse klanten over de vloer. “We hebben een hoge stopping power voor Duitse toeristen: ze kennen dit concept niet.” Het buitenlandse concept is overigens één op één een kopie van het Nederlandse. “We zijn nog niet zo ver om dat te optimaliseren, daarvoor moeten we nog meer marktonderzoek doen.”

Businessmodel heruitvinden

In 2022 zag Dille & Kamille de omzet met 18% stijgen, zegt Geels nog. De retailer opende vorig jaar slechts drie nieuwe winkels: er was dus een mooie autonome groei, mede als gevolg van prijsverhogingen. “Het aantal producten in het winkelmandje staat wel onder druk, maar de producten zijn allemaal iets duurder geworden. Dat compenseert. De winst bleef op peil. Dat is niet helemaal wat je wil, maar er is maar één oorzaak: de inflatie. De kosten voor lonen, huur en expansie liepen op. In België zijn de lonen in twee jaar met 20% gestegen, dat is niet bij te houden. Alleen al de materialen zijn gemiddeld 23% duurder geworden. Die inflatie doorrekenen lukt niet één op één.”

“De komende twee jaar moeten we eigenlijk ons businessmodel opnieuw uitvinden”, vindt de topman. “Hoe krijg je al die kostenveranderingen nog in lijn met een prijs die de consument begrijpt? Wij zijn in tegenstelling tot de supermarkt toch meer ‘nice to have’. Dille & Kamille heeft gelukkig wel minder last van prijsconcurrentie, omdat het allemaal eigen merk is. Dat is één van de beste strategische beslissingen die we ooit genomen hebben: we zijn niet alleen een winkelmerk maar ook een productmerk.”

Wat 2023 zal brengen, is erg onzeker: “De eerste drie maanden waren niet denderend, maar wel oké. Het wordt steeds moeilijker om te voorspellen hoe het echt zal gaan. Vorig jaar zaten we tot september achter op de begroting, en opeens trokken we alles recht in het najaar. Het is volatiel.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Na een uitdagend jaar 2022 gaat Dille & Kamille door op z’n elan met een tweede winkel in Wallonië en een vierde in Duitsland. Volgend jaar trekt de duurzame winkelketen ook naar Frankrijk, met een lokale partner.

Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd22 mei, 2023
    Cowboy gooit het stuur om en zoekt retailpartners

    Belgisch fietsmerk Cowboy neemt z’n retailmodel op de schop: het merk gaat een partnernetwerk opzetten met onafhankelijke fietswinkels in heel Europa, als aanvulling op de onlineverkoop en de eigen winkels.

  • icon
    Vrije tijd17 mei, 2023
    Fietswinkels vergroten hun marktkaandeel

    In een fietsmarkt die sterk groeit dankzij de populariteit van de e-bike, weten fietswinkels hun marktaandeel te vergroten. De bevoorradingsproblemen zijn nu achter de rug.

  • icon
    Vrije tijd16 mei, 2023
    Decathlon lanceert abonnementsformule

    Met een maandelijks abonnement voor sportmateriaal en -kledij wil Decathlon vooral gezinnen met kinderen het leven makkelijker maken. De dienst gaat van start in de winkels in Antwerpen en Alleur.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN