RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Game Mania
  • Onderwerpen Winkelopeningen
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Game Mania maakt ruimte voor beleving

icon
Vrije tijd6 september, 2017

De gamingspeciaalzaak Game Mania bestaat 25 jaar en opent een nieuwe ‘flagshipstore’ in Antwerpen. Die zet niet alleen in op het product, maar ook op inhoud, community en beleving. Het concept wordt volgend jaar verder uitgerold. 

Games maken plaats voor gaming

Wat meteen opvalt wanneer je de winkel binnenkomt: hij staat niet vol rekken met games. Een gamewinkel zonder games? CEO Kris Lenaerts nuanceert: “Je ziet hier minder ‘boxed products’, maar onze klanten vinden het hele assortiment op digitale schermen met headsets: hier kunnen ze trailers en screenshots bekijken, en ze kunnen meteen ook de beschikbaarheid checken van de producten in de winkel.” 

Minder games betekent meer ruimte voor andere zaken. De winkel voelt aan als een ‘game room’, compleet met relevante merchandiseproducten, aangepaste quotes en een videomuur waarop gamers de laatste nieuwigheden kunnen ontdekken. Aan het ‘Save Point’ kunnen bezoekers hun toestellen opladen, een lege batterij is immers de nachtmerrie van elke gamer. Twee Gameboxx-units laten toe om even te gamen, een spel te ontdekken of de winkel in een mum van tijd om te bouwen tot een heuse game-arena.

Meer interactie

Ook staan de medewerkers, die zelf gepassioneerde gamers zijn, niet meer achter een toonbank. Ze wandelen gewoon rond in de ruimte en beschikken over compacte units met een groot scherm. Daarop kunnen ze samen met de klant op zoek gaan naar de juiste oplossing. In de vestiging in Zoetermeer paste Game Mania dat principe al toe. De medewerkers merken er dat de klanten makkelijker contact zoeken en dat ze hen vlotter kunnen helpen.

“Het weghalen van de toonbank heeft een enorm verschil gemaakt”, bevestigt Lenaerts. “Onze medewerkers staan niet meer tegenover, maar wel naast de klant. Er is meer interactie. Toen we deze opstelling testten in Zoetermeer reageerde Wouter, de winkelmanager, heel enthousiast: ‘het lijkt wel of ik een nieuwe baan heb’, zei hij.”

Verkoper wordt gastheer

Voor Game Mania is de digitalisering erg ingrijpend: niet alleen is er de groei van e-commerce, ook het product zelf digitaliseert. Waarom zouden gamers nog naar een fysieke winkel komen, als ze alles toch al online kunnen vinden? 

“Om andere gamers te ontmoeten, bijvoorbeeld. We gaan in de winkel events organiseren. Straks hebben we hier een eSports toernooi in samenwerking met Kayzr, het grootste online eSports platform van de Benelux. Shoppers kunnen hier nieuwe zaken ontdekken en uitproberen vooraleer te kopen. Ook kunnen ze hier hun oude games inruilen, ons tweedehandssysteem is populair. Maar het belangrijkst is toch het community-gevoel en het contact met onze medewerkers, die gamers goed begrijpen. Hoe meer onze wereld digitaliseert, hoe belangrijker dat contact wordt. Dat heb ik van Steven Van Belleghem geleerd: wat schaars is, heeft waarde. De jobinhoud van de winkelmedewerkers evolueert dan ook: van verkopers worden ze gastheren.”

Nieuwe locaties

De nieuwe winkel zit in Antwerpen op een nieuwe locatie, in de Kammenstraat. “Het is een gekende en goed bereikbare straat die nog haalbaar is qua huurprijzen. Aangezien we een ‘destination store’ zijn, hoeven we niet in de hoofdwinkelstraten te zitten, maar we willen toch aansluiten bij het stadscentrum.” Het nieuwe pand heeft een oppervlakte van ongeveer 100 m². “Dat is veel minder dan onze eerste winkel, in Merksem, die 250 m² telt. Maar toch is het ruimtelijk gevoel hier groter.” 

Of er een verdere uitrol volgt van het nieuwe winkelconcept? “Dit najaar gaan we ons eerst concentreren op het nieuwe gameseizoen, want er komen enkele erg belangrijke releases aan. Maar vanaf 2018 rollen we het concept verder uit.”

Zowel in Vlaanderen als in Nederland wil Game Mania aanwezig zijn in de grootste steden, in elke provincie. Voor de meeste steden gaat de retailer op zoek naar nieuwe locaties, omdat de bestaande winkelpanden vaak niet voldoen. Wellicht zal de keten in de toekomst eerder minder dan meer winkels hebben, afhankelijk van hoe het omnichannelgedrag van de klanten verder evolueert, meent de CEO. “Onze webshop, open sinds mei, is erg succesvol. Daarnaast hebben we niet àl te veel winkels: 35 in Vlaanderen, 50 in Nederland. Hier en daar kunnen we optimaliseren. Recent hebben we in Zeeland de vestigingen van Goes en Vlissingen verplaatst naar één nieuwe locatie in Middelburg.” 

Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Vrije tijd4 juli, 2025
    King Jouet introduceert apart winkelconcept voor ‘kidults’

    De Franse speelgoedreus King Jouet gaat een apart winkelconcept wijden aan de groeiende markt van ‘kidults’, oftewel volwassenen die geïnteresseerd zijn in spellen en speelgoed. De eerste King’Dultes moet later deze maand openen in Marseille.

  • icon
    Vrije tijd2 juli, 2025
    [In Beeld] Kijk binnen bij Kentucky Horsewear

    (publireportage) Hét Walhalla voor elke paardenliefhebber? Dat is ongetwijfeld één van de Kentucky Horsewear stores. De winkels ondergingen een heuse metamorfose.

  • icon
    Vrije tijd27 juni, 2025
    Maxi Zoo trappelt ter plaatse met 41 nieuwe winkels

    Fressnapf, het Duitse moederbedrijf van Maxi Zoo, haalde in het eerste kwartaal van 2025 een omzet van 870 miljoen euro. Zowel de omzet als de winst bleven stabiel, ondanks heel wat winkelopeningen.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN