RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven DreamlandToyChamp
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe ToyChamp-eigenaar Koen Nolmans Dreamland weer winstgevend wil maken

icon
Vrije tijd4 december, 2023

Eind 2024 moet Dreamland weer winst maken, zegt Koen Nolmans. De eigenaar van ToyChamp, dat 75% van de aandelen van de speelgoedketen overnam van Colruyt Group, wil sterker inzetten op beleving, schaalvergroting en data.

Hoge conversiegraad

Dreamland kampt al enkele jaren met rode cijfers: vorig jaar boekte de keten met zijn 47 Belgische winkels een verlies van 21 miljoen euro op een omzet van 298 miljoen. In april van dit jaar verkocht Colruyt Group daarom 75% van de aandelen aan ToyChamp, de speelgoedketen van de familie Nolmans met 24 winkels in Nederland en 9 in België. CEO Koen Nolmans heeft er een goed oog in: eind volgend jaar zal Dreamland weer winstgevend zijn, zegt hij aan De Tijd.

Een factor die daartoe moet bijdragen is schaalvergroting: Dreamland en ToyChamp gaan hun assortiment samen aankopen, wat scheelt op de inkoop- en de marketingkosten. Daarnaast wil Nolmans meer beleving in de winkels brengen, met animaties en demonstraties. De topman gelooft sterk in de kracht van fysieke winkel: “Wij verkopen geen producten, maar emotie. Kinderen raken onder de indruk als ze in onze winkels plots voor een gigantisch rek met Lego staan.” Daardoor bereikt ToyChamp een conversiegraad van wel 50 tot 60%, terwijl webshops tevreden mogen zijn met 2%.

In de Xtra-app

“De fysieke winkel is aan een revival bezig. De te sterke focus op onlinegroei is gestopt”, gelooft Nolmans. Webwinkels als Amazon, Bol en Zalando hebben het nu moeilijker. Volgens hem zette ook Dreamland de afgelopen jaren te sterk in op online, terwijl de winst niet volgde. Toch investeert ook ToyChamp in online: de retailer doet onder andere aan online marketing, met filmpjes op sociale media. De webwinkel moet echter vooral het merk in de kijker zetten en volk naar de winkels lokken, want dat is waar de retailer geld verdient.

Digitalisering draait voor Nolmans rond data, en daar heeft Dreamland een belangrijke troef, met het digitale Xtra-platform van Colruyt Group. Mogelijk worden Dreamland en ToyChamp samen zichtbaarder in de Xtra-app en in de Colruyt-winkels. Er komen nog meer synergiën, maar voorlopig blijven beide merken wel naast elkaar bestaan.

Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd23 mei, 2025
    Club gaat voor nieuwe look en “versnelde groei”

    Club, het Franstalige zusje van Standaard Boekhandel, wil na de reorganisatie van vorig jaar “fors investeren” om de groei te versnellen in Wallonië en Brussel. Het assortiment en de branding worden onder de loep genomen.

  • icon
    Vrije tijd22 mei, 2025
    Gaat Lidl met sportmerk Crivit de strijd aan met Decathlon?

    Lidl wil van zijn huismerk voor sportartikelen Crivit “het sterkste bewegingsmerk van Europa” maken. De discounter geeft merk dan ook een eigen identiteit en zet het in de schijnwerpers met een grootschalige campagne.

  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer

    Vanmiddag zijn de deuren van drie Bax Music-winkels weer opengegaan. De webshop heropent woensdag, de winkel in Antwerpen volgt wellicht in de loop van juni.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Inno gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN