RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags sportmode
  • Bedrijven Decathlon
  • Onderwerpen Innovatie
  • Geografie Spanje
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[In Beeld] Decathlon test winkel van de toekomst in Spanje

icon
Vrije tijd11 september, 2023

Decathlon heeft een Retail Lab geopend nabij Madrid: de winkel is een experimenteerruimte voor tal van nieuwe technologieën en een vernieuwd klantenparcours.

Meer presentatie

Al in 2020 opende Decathlon een eerste labowinkel, Decathlon X, bij zijn Franse hoofdkantoor in Villeneuve d’Ascq. Inmiddels heeft outdoorretailer Alltricks die locatie overgenomen en verlegde Decathlon zijn speelterrein naar San Fernando de Henares, aan de rand van Madrid. Het nieuwe Retail Lab is dit keer een bestaande winkel, om de experimenten nog echter te maken.

Opvallend is alvast de grotere nadruk op productpresentatie, meldt Républik Retail. Etalagestands, mannequins en schermen doorbreken de klassieke winkelindeling met hoge rekken vol producten. In de rekken gaat ook meer aandacht naar de technische kwaliteiten van producten, zoals de zolen van hardloopschoenen. De verschillende sporten worden bovendien gepresenteerd als een soort shop-in-shops, eerder dan als een aaneenschakeling van gangen.

Zelf aan de slag

Op technologisch vlak zet Decathlon Retail Lab sterk in op RFID. Klanten kunnen de eigenschappen van twee schoenmodellen bijvoorbeeld met elkaar vergelijken dankzij RFID-chips op de producten. Zet de schoenen naast elkaar op en hun kenmerken verschijnen op schermen. RFID maakt ook het afhaalproces handiger: klanten kunnen zelfstandig hun pakketjes ophalen in een aparte zone. Ze nemen gewoon de bestelling met het juiste nummer uit het rek, terwijl de RFID-poortjes garanderen dat er niks fout gaat.

Afrekenen kan aan de RFID-kassa’s, waar het Scan&Go-zelfscansysteem is vereenvoudigd. Klanten hoeven er geen app meer voor te downloaden, enkel QR-codes aan de ingang en uitgang te scannen. Over scannen gesproken: in de winkel is nog een scanner voor schoenmaten en een (tijdelijke) bodyscanner aanwezig. Verder is een hele sectie met tweedehands en verhuur, naast een funzone met een multisportsimulator. Die was al een succes in Japan, aldus Républik Retail, maar nu kunnen klanten hun prestaties ook gaan vergelijken met anderen wereldwijd. Het voordeel voor Decathlon? Dat krijgt er weer een heleboel klantendata bij.

Focus op klantenreis

Het is geen toeval dat de ‘flow’ en het klantenparcours zoveel aandacht krijgt in het Lab. Decathlon heeft de klantenreis van bezoekers achttien maanden lang in kaart laten brengen en puurde er een volledig herziene retailstrategie uit. Decathlon deed zelfs onderzoek naar waarom mensen sport doen, de verschillende motivaties en dus klantenprofielen.

Je ontdekt de verschillende bevindingen hieronder:

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • sportmode

Decathlon heeft een nieuw Retail Lab geopend nabij Madrid. De winkel is een experimenteerruimte voor tal van nieuwe technologieën en een vernieuwd klantenparcours.

Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd8 september, 2023
    Lucien fietst naar Leuven na nieuwe overname

    Lucien, de fietswinkelketen van de groep D’Ieteren, neemt Fietsen King in Leuven over. De retailer opent dit najaar bovendien nog een tweede winkel in de studentenstad.

  • icon
    Vrije tijd7 september, 2023
    Hoe Standaard Boekhandel en Club sterker inzetten op beleving en klantdata

    In een boekenmarkt die sterk afhankelijk is van bestsellers, spelen Standaard Boekhandel en Club sneller in op trends. Het winkelconcept evolueert en slim gebruik van klantendata moet de verkoop een zetje geven.

  • icon
    Vrije tijd31 augustus, 2023
    [In Beeld] Smartoys opent pop-up rond 100ste verjaardag Warner Bros

    Op 1 september opent popcultuurretailer Smartoys een “Warner Bros. 100th Anniversary” pop-upwinkel in Docks Bruxsel. Fans vinden er licentieproducten van de entertainmentgigant, waaronder enkele exclusieve items.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN