RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Standaard Boekhandel
  • Onderwerpen Winkelconcept
  • Geografie Oost-Vlaanderen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Standaard Boekhandel mikt met nieuw winkelconcept op breder publiek

icon
Vrije tijd30 mei, 2024
  • Karen Vanstaen, Standaard Boekhandel
  • Maasmechelen
  • Maasmechelen
  • Maasmechelen
  • Maasmechelen
  • Gent
  • Gent
  • Gent
  • Gent
  • Gent
  • Gent

Met een geactualiseerde merkidentiteit en een nieuw winkelconcept wil Standaard Boekhandel één groot nieuw verhaal schrijven. Na een test in Maasmechelen pakt de retailer uit met een volwaardige flagshipstore in Gent.

Opfrissing

“We hebben een sterk merk, dat top of mind is in Vlaanderen. Consumenten zien Standaard Boekhandel als eerlijk en betrouwbaar. Dat is mede te danken aan onze lokale verankering,” zegt product- en marketingdirecteur Karen Vanstaen. “Maar jongeren zien ons niet echt als cool, modern, avontuurlijk of mee met de tijd. Ook een deel van het winkelpark is wat verouderd. We willen nu één groot nieuw verhaal schrijven.”

Standaard Boekhandel luisterde het afgelopen jaar goed naar zijn klanten en analyseerde de evoluties in de retailwereld. De inzichten kregen vorm in een eerste, kleine testwinkel die eind maart de deuren opende in winkelcentrum M2 in Maasmechelen. Vandaag volgt een volwaardige winkel op de Kouter in Gent. Een opvallende verandering: het vertrouwde logo kreeg een opfrissing. “Dat mocht ook wel, na veertig jaar… Aan de iconische uil wilden we niet te veel raken. Hij kreeg sprekende ogen en wat fellere kleuren. Centraal in het logo staat het open boek: Standaard Boekhandel is er voor iedereen, en is als omnichannelretailer altijd open.”

Huiselijk en hedendaags

Ook in het assortiment en in het winkelconcept neemt het boek weer nadrukkelijker zijn centrale plaats in, zowel in de etalage als op de tafels in de winkel. Standaard Boekhandel koos voor een warme, huiselijke, hedendaagse stijl. We zien een tafeltje met zeteltje, lamp en planten in het uitstalraam, maar ook prominente beeldschermen, vooraan en achter de kassa: de retailer omarmt het digitale.

Van een revolutie is geen sprake, wel heeft de retailer meer aandacht voor beleving. “We kozen voor rustige materialen en lichte kleuren, zodat alle aandacht naar de producten gaat. De ronde tafels nodigen uit om er omheen te lopen, op ontdekkingstocht te gaan in het aanbod. De verschillende afdelingen worden duidelijker aangegeven.” Nieuw is het kassameubel met afgeronde vormen. “Dat meubel mag geen barrière zijn, we zetten in op nabijheid tussen onze medewerkers en onze klanten.”

Consistent merkbeeld

De krachtlijnen in het assortiment: lezen, leren, geven en beleven. In de winkel krijgen e-books en e-readers volop ruimte: ze lopen erg goed. De kleinere winkel in Maasmechelen heeft geen afdeling voor jongvolwassenen, die is er wel in Gent. Ook Bongobons, spelletjes en papierwaren blijven belangrijk. Pers (kranten en magazines) en lotto spelen vooral in de dorpskernen hun rol: vaak is de krantenwinkel daar al verdwenen.

De eerste reacties zijn positief, zegt Vanstaen: “Klanten waarderen de helderheid, de rust en de frisheid. Ook onze zelfstandige uitbaters zijn enthousiast.” Dit jaar opent Standaard Boekhandel drie nieuwe winkels: na M2 en Gent volgt ook nog Kortrijk, eind juni. Daarnaast krijgen een veertigtal winkels een “light” remodeling met een aangepaste etalage, merkidentiteit, categorie-aanduiding en kassameubel. “Volgend jaar gaan we verder met de uitrol, voor een consistent merkbeeld. We willen het marktleiderschap blijven claimen, onze positie versterken en nieuwe klanten aantrekken, vooral jongeren en gezinnen. We hebben nu een zeer vrouwelijk en 35+-publiek. Dat willen we breder trekken.”

Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd4 juni, 2025
    [In Beeld] Bongo-winkels worden “cadeau-ateliers”

    Winkels van Bongo zijn voortaan geen gewone verkooppunten meer, maar “cadeau-ateliers” waar klanten in zes stappen naar het gepaste geschenk worden geleid, dat ze daarna zelf kunstig kunnen verpakken.

  • icon
    Vrije tijd27 mei, 2025
    Filigranes trekt 80.000 bezoekers in eerste maand na heropening

    Een maand na de heropening van de bekende Brusselse boekhandel Filigranes in luxewarenhuis Mayfair ziet eigenaar Mehmet Sandurac massale belangstelling, een mooie omzetevolutie en een succesvolle zondagsopening.

  • icon
    Vrije tijd26 mei, 2025
    [In Beeld] A.S.Adventure introduceert eerste dienstenhub

    In de zopas vernieuwde winkel in Hognoul (bij Luik) introduceert A.S.Adventure een nieuw concept: een dienstenhub waar klanten items kunnen laten herstellen, bestellingen afhalen en tweedehands items inleveren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN