RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Casa
  • Onderwerpen E-commerceInterviewLogistiekRetailDetail Night
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Casa startte op twee weken tijd met eigen e-commerce

icon
Wonen16 november, 2022
2022F1012

Op veertien dagen tijd je assortiment online zetten en e-commerce binnenshuis opstarten? Casa deed het. De interieurketen moest bliksemsnel schakelen toen de winkels bomvol kerstdecoratie waren, maar net dan in lockdown gingen. Vandaag plukt Casa er nog steeds de vruchten van.

Halsoverkop online

Wat een strategisch plan voor de lange termijn was, moest in enkele weken tijd een heel concrete en praktische realiteit worden. Toen corona uitbrak, is Casa versneld op de e-commercetrein gesprongen – en niet zo’n beetje. “Ons strategisch plan 20.20 had al tot doel een omnichannelstrategie te realiseren. Begin 2020 was het zo dat vooral de meubelen online beschikbaar waren en de fulfilment bij een externe dienstverlener was ondergebracht”, vertelt logistiek directeur Walter Goossens.

E-commerce was er toen als gemaksoplossing voor de consument: meubelen laten thuisleveren was begin 2020 nog een vrij nieuwe service bij Casa, enerzijds omdat de fysieke winkels niet altijd de plaats hadden voor het groeiende meubelassortiment en anderzijds als oplossing voor stadsbewoners die niet met de auto komen. Voor kleinere objecten bood Casa ‘click&collect’ aan: de voorraad in de winkels was op de website te zien, zodat klanten konden reserveren en een paar uur later al konden ophalen.

Van een pallet naar vier kerstballen

“Het omnichannelidee was er dus al”, zegt Goossens, maar om zelf de e-commerce te organiseren was het bedrijf op dat moment niet klaar. Dat zou snel veranderen: toen de tweede coronagolf uitbrak eind 2020 hadden de winkels zich net helemaal opgemaakt voor de belangrijke eindejaarsperiode. De winkels waren bomvol kerstdecoratie en feestartikelen, en toen moesten ze weer dicht. “We zaten met al dat eindejaarsassortiment, dus hebben we besloten alles online te brengen. In 14 dagen tijd hebben we volledig de omslag naar e-commerce gemaakt.”

De omslag had een enorme impact, niet het minst op het Europese distributiecentrum in Olen. “Van bulk- en winkelverpakkingen moesten we plots individuele orders gaan picken. Van een pallet naar vier kerstballen, in twee weken tijd… Gelukkig hebben we snel geïnvesteerd in een geïntegreerd warehousesysteem van Centric en een verpakkingsmachine op maat. Zonder te kunnen proefdraaien, zonder te kunnen testen, zijn we recht de eindejaarsperiode in gevlogen.”

De ad hoc-oplossing werd een succesverhaal en sindsdien Casa heeft beslist om de e-commerce in alle landen in eigen handen te nemen. Goossens: “Vandaag is het nog altijd duidelijk dat online onze groeipiste is, altijd in combinatie met click&collect. Alleen in Zwitserland is thuislevering op dit moment nog niet mogelijk, omwille van exportreglementering, maar dat komt in 2023 in orde.”

Klanten verkiezen de winkel

Sinds corona is de online omzet meer dan verdubbeld, al is het een publiek geheim dat nu overal in de sector vertraging te zien is. “Het is misschien een terugval op onze ambities, maar geen terugval op zich. E-commerce blijft groeien. De waarde per bestelling is enorm gestegen, klanten bundelen zoveel mogelijk om de thuisleveringskost te drukken. Ook zien we dat onze klanten zich duidelijk het comfortabelst voelen bij afhaling in de winkel – wat trouwens niet enkel meer voor winkelvoorraad mogelijk is. De klant kiest vandaag zelf of ze laten thuisleveren, vanuit het centraal magazijn laten leveren in de winkel of beschikbare winkelvoorraad reserveren.”

“Onze klanten komen graag naar de winkel. Al merken we dat we online ook ander klanten kunnen bereiken, jongeren maar zeker ook de B2B-klanten, een segment dat gestadig groeit”, aldus Goossens. Het bewijst voor hem dat het opzet van 20.20 gelukt is: van een verouderde, verlieslatende formule is Casa omgeturnd tot een trendy, inspirerende keten die meer dan accessoires en cadeaus verkoopt en ook jongere consumenten aanspreekt.

“We besteden heel veel aandacht om een goede trendvolger te zijn. We hebben ook een volledig nieuwe marketingafdeling opgestart, waarmee we digitale skills in huis hebben gehaald, aangevuld met e-commercespecialisten. De omnichannelstrategie draagt zichtbaar bij en we zijn nu klaar voor verdere groei.”

Op de uitverkochte RetailDetail Night op 24 november vertelt Walter Goossens meer over de omnichannelshift van Casa tijdens het voorprogramma Trends in e-commerce. Hij deelt er het podium met INNO, Newpharma, eFarmz en meer.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Op veertien dagen tijd je assortiment online zetten en e-commerce binnenshuis opstarten? Casa deed het. De interieurketen moest bliksemsnel schakelen toen de winkels bomvol kerstdecoratie waren, maar net dan in lockdown gingen.

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen8 juni, 2023
    Roboteend verwelkomt klanten in vijftigste X²O

    Op 9 juni opent badkamerspecialist X²O in Oudenaarde zijn vijftigste showroom, een vlaggenschipwinkel met een aangescherpt winkelconcept. De retailer zet hier sterker in op digitale innovatie en introduceert een slimme robot.

  • icon
    Wonen7 juni, 2023
    Eggo komt aan huis

    Keukenretailer èggo lanceert de dienst eggo@home: adviseurs gaan bij klanten thuis langs om een nieuwe keuken te ontwerpen in functie van de beschikbare ruimte. “We willen de klantbeleving nog verbeteren”, zegt het bedrijf.

  • icon
    Wonen31 mei, 2023
    Ikea stimuleert tweedehands met eigen rommelmarkt

    Ikea organiseert voor het eerst een rommelmarkt: op de parking van de winkel in Gent kunnen klanten op 3 juni zelf tweedehandsspullen (ver)kopen.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Algemeen5 juni, 2023

    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

  • icon

    Food2 juni, 2023

    “Jumbo zet door in België”

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN