Online reserveren en in de winkel passen kennen we al in kledingwinkels, maar bij Leen Bakker kan je binnenkort ook gaan ‘proefzitten’: klanten kunnen online een afspraak maken om in de winkel op de bank te gaan zitten.
Proeftuin voor je hoeksalon
Meubelketen Leen Bakker wil de webshop en de winkels beter integreren en werkt daarom aan een configurator, waarbij klanten online hun voorkeuren kunnen aangeven en vervolgens een afspraak kunnen maken om hun opstelling ook effectief te gaan testen.
De keten gaat een “proeftuin” maken, waar mensen hun meubelen naar keuze kunnen configureren. Zelfs de gewenste uitvoering en samenstelling moeten ze binnenkort kunnen testen. “Je wilt een bepaalde bank, maar dan de 3-zits met een hoekstuk links en graag in leer. Al die keuzes kun je bij ons in een soort proeftuin maken. Daarna kun je hem online bestellen, maar je kunt ook naar een winkel gaan om hem alvast uit te proberen en met een verkoper te praten die er wat meer over weet”, vertelt omnichanneldirecteur Noël Manning aan Twinkle.
“Online reis in de winkel verder”
De winkelmedewerker ontvangt immers al op voorhand de voorkeuren van de klant, die dan meteen op maat geholpen kan worden. “Als je bij je online configuratie – net als met een auto een proefrit – een proefzit in kunt plannen, dan houdt het proces niet op en gaat de online reis in de winkel verder. Dat hele traject zijn we nu in kaart aan het brengen en kunnen we volgend jaar toevoegen aan de customer journey”, aldus Manning.
Leen Bakker schroeft zijn omnichannelambities op naar aanleiding van de overname vorig jaar door Gilde Equity Management, de investeerder die ook al onder meer Kwantum in zijn bezit heeft. Gilde stelde inmiddels een nieuwe CEO aan voor de keten aan. Vandaag realiseert Leen Bakker al 16% van zijn omzet online.