RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven IKEA
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie Scandinavië
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea berekent nu ook hoeveel het de lucht vervuilt

icon
Wonen15 februari, 2023

De Zweedse retailreus Ikea timmert verder aan de weg om in 2030 klimaatpositief te zijn, mede door hernieuwbare energie aan fabrieken en zuinige ledlampen aan klanten te verkopen. Ook wil de interieurketen nu zijn luchtverontreiniging in beeld brengen.

“Noodzaak groter dan ooit”

Van januari tot augustus had Ikea een klimaatvoetafdruk van 25,8 miljoen ton CO2, wat 5% minder is dan een jaar eerder. De uitstoot is al 12% minder groot dan in 2016, toen het bedrijf met de metingen begon. Ten opzichte van de eigen productievolumes is de totale klimaatvoetafdruk al met 20% gedaald. In België daalde de voetafdruk met 13,6% tegenover 2016 en met 6% ten opzichte van 2021.

Toch is er nog veel werk aan de winkel, want tegen 2030 wil Ikea klimaatpositief zijn. Dat wil zeggen dat de woonwarenhuisketen dan meer broeikasuitstoot wegwerkt dan ze zelf uitstoot. Voor de planeet wordt het dringend, benadrukt topman Jon Abrahamsson Ring: “Met nog zes jaar CO2-budget over om de opwarming van de Aarde te beperken tot 1,5°C, is de noodzaak om te handelen groter dan ooit.”

Afgelopen boekjaar gebruikten de winkelpanden en distributiecentra van de Zweedse megaretailer vooral meer hernieuwbare energie. Ruim driekwart van de gebruikte elektriciteit is nu hernieuwbaar. In 24 landen is zelfs álle elektriciteit die de keten gebruikt inmiddels groen. Voor de fabrieken ligt dat aandeel nog een stuk lager (64%), al maakt Ikea er nog wel grotere sprongen. Zo kunnen Chinese leveranciers voortaan hernieuwbare elektriciteit inkopen. Dit jaar zal dat in nog tien andere landen kunnen, waaronder Duitsland, Turkije en Zweden.

Luchtvervuiling in kaart

Ook de milieu-impact van het assortiment rekent Ikea mee in zijn voetafdruk. Daarom breidde de keten zijn assortiment energie-efficiëntere ledlampen uit, terwijl de restaurants ook steeds meer plantaardige gehaktballetjes en vegetarische hotdogs verkopen. Liefst 44% van het eten in de Belgische winkels is vandaag vegetarisch of veganistisch. Ikea zette vorig jaar bovendien verdere stappen in de tweedehandsverkoop, waardoor de levensduur van producten verlengt. De Belgische “Tweedekanshoekjes” verkochten bijvoorbeeld 600.000 producten, op de in totaal 1,037 miljard euro omzet.

Nieuw is dat Ikea vanaf nu ook zijn luchtvervuiling gaat berekenen. Het bedrijf streeft naar eigen zeggen naar “een holistische benadering”, want “klimaatverandering, natuurverlies en ongelijkheid zijn onderling verbonden”. Door die bevindingen te delen, hoopt aldus “hoofd klimaat” Andreas Rangel Ahrens ook andere bedrijven te inspireren. “Elk jaar worden meer dan 2,4 miljard mensen blootgesteld aan gevaarlijke niveaus van luchtverontreiniging. Er bestaat een sterke synergie tussen het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen en luchtverontreiniging.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Ikea wil in 2030 klimaatpositief zijn, onder andere door de verkoop van hernieuwbare energie aan fabrieken en zuinige ledlampen aan klanten.

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen15 maart, 2023
    JYSK heropent drie vernieuwde winkels op één dag

    Twee derde van de winkels van JYSK in Nederland steekt nu in een nieuw jasje, nadat drie vernieuwde winkels vandaag tegelijk de deuren heropenden.

  • icon
    Wonen15 maart, 2023
    [Interview] “Het Ikea-model is in crisistijden op zijn best”

    Ikea is halverwege zijn boekjaar en viert zijn tachtigste verjaardag. Het moment dus om even stil te staan met Tolga Öncü, Head of Retail van Ingka Group.

  • icon
    Wonen14 maart, 2023
    Jan Ollevier koopt “zijn” Exterioo en Juntoo terug

    Jan Ollevier koopt alle aandelen terug van Exterioo en Juntoo, de ketens die hij heeft opgericht. Investeerder Vendis had een minderheidsbelang.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Food29 maart, 2023

    Sociale onrust breidt uit naar Aldi

  • icon

    Algemeen7 maart, 2023

    [In Beeld] Dit kunnen we verwachten van TEDi in België

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN