RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven IKEA
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea wil volumes opdrijven met gericht lagere prijzen

icon
Wonen13 oktober, 2022

In België blikt Ikea terug op een sterk boekjaar in een lastige context. De retailer wil de keukenomzet verdubbelen en rekent op lage prijzen om de verkopen aan te zwengelen, zegt country manager André Schmidtgall. Technologische innovaties verbeteren de efficiëntie.

Zo laag mogelijke prijzen

“De afgelopen jaren waren een rollercoaster. Dat we in moeilijke omstandigheden zo’n sterke resultaten hebben neergezet, is buitengewoon”, zegt Schmidtgall, die nu bijna drie jaar aan het hoofd staat van de woonwarenhuizenketen in België. De omzet steeg met 2,8% naar 1,037 miljard euro in het boekjaar dat eindigde op 31 augustus. De afgelopen zes weken zag de keten ondanks de crisisstemming alweer een groei met dubbele cijfers. “Ook in moeilijke tijden kunnen we onze klanten helpen. Mensen investeren sinds Covid in hun interieur.” De bevoorradingsproblemen in de winkels raken nu beter onder controle.

Met scherpe prijzen voor basisproducten wil Ikea de volumes weer een boost geven. “In het begin van het jaar verlaagden we de prijzen, daarna moesten ze verhogen, nu laten we ze weer zakken. De markt is volatiel. Om de volumes op te drijven, zetten we in op wat wij ‘breathtaking items’ noemen: aantrekkelijke producten tegen een zo laag mogelijke prijs.” Ook de kosten voor ‘click & collect’ heeft de retailer gehalveerd. De marges compenseert Ikea dan met prijsverhogingen voor duurdere producten, zoals lederen sofa’s.

Investeringen vervijfvoudigd

Grote groeiambities koestert Ikea in de keukenmarkt. “Onze keukens zijn gemiddeld 60% goedkoper dan de markt en ze hebben een uitstekende reputatie. We hebben meer dan 200 gespecialiseerde medewerkers opgeleid om keukens te verkopen en we maken zo’n 11.000 keukenplannen per jaar. We willen de komende drie jaar onze keukenomzet verdubbelen.” Momenteel verkoopt Ikea jaarlijks zo’n 26.500 keukens, dat moeten er zeker 50.000 worden.

Shoppergedrag verandert ingrijpend, ziet Schmidtgall. De onlineverkoop is nu al goed voor 16,5% van de omzet – voor corona was dat slechts 5%. “We evolueren van een pure cash & carry naar een dienstenbedrijf: dat vergt investeringen in winkels en mensen.” Vorig jaar bedroegen die investeringen 4,8 miljoen euro, komend boekjaar worden ze vervijfvoudigd, naar 22 miljoen euro.

Technologische innovaties

Ikea test flink wat innoverende concepten: in Gent zet de retailer drones in om de voorraden na te kijken. In Hasselt zetten robots ’s nachts paletten klaar voor de medewerkers. Ook in Gent werd de winkel uitgerust met digitale prijskaartjes – tot grote tevredenheid van de medewerkers, want duizenden papieren etiketten vervangen is niet het meest interessante werk. Alle winkels – behalve Gent – hebben nu het Scan&Go concept waarbij klanten tijd kunnen winnen door hun aankopen zelf te scannen met de Ikea smartphoneapp, die al 453.000 gebruikers heeft. “Elke dag gebruiken al 600 klanten die app, en hij krijgt zeer positieve beoordelingen.”

Deze innovaties moeten tijd vrijmaken voor de medewerkers, om de klanten beter te bedienen. “We willen puur transactioneel werk vervangen door jobs met een hogere toegevoegde waarde.” Advies wordt belangrijker. Klanten kunnen interieur- en keukenadviseurs raadplegen, bijvoorbeeld. Er is ‘Live Shopping’, waarbij medewerkers tips meegeven. Voor meer complexe aankopen, zoals keukens, kunnen klanten een Teams-call inplannen om te overleggen met een medewerker. “Dat is handig: zo kunnen ze bijvoorbeeld de ruimte tonen waar het meubilair moet komen.”

Veranderend klantgedrag

“Onze klanten worden echt omnichannel: 55% zoekt eerst online en komt dan naar de winkel. Maar ook het omgekeerde gebeurt: zo’n 20% komt inspiratie opdoen in de winkel en gaat dan thuis over tot de aankoop. We moeten onze werkorganisatie aanpassen aan dat veranderend klantengedrag”, zegt Schmidtgall.

Dat leidt soms tot moeilijke discussies, want niet alle medewerkers verteren die veranderingen even goed, zo blijkt. In de winkel in Luik was er vorig jaar al een staking omdat het personeel klaagde over werkdruk en toegenomen flexibilisering. “De cao daar dateert al van 1991. We willen die actualiseren om toekomstbestendig te zijn. Ontslagen staan niet op de planning, integendeel: we zoeken volop mensen.”

Schmidtgall benadrukt tot slot de inspanningen die Ikea doet om zijn klimaatvoetafdruk te beperken: die werd 30,5% kleiner afgelopen boekjaar. De voedselverspilling werd op vijf jaar tijd gehalveerd: “Het equivalent van 4,6 miljoen köttbullar.” In de ‘Circular Hubs’ of tweedekanshoeken krijgen toonzaalmodellen en retours een tweede leven: het gaat om 600.000 stuks per jaar. Komende winter gaat de thermostaat op 19° en plant de retailer 10% minder energie te verbruiken.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

In België blikt Ikea terug op een sterk boekjaar in een lastige context. De retailer wil de keukenomzet verdubbelen en rekent op lage prijzen om de verkopen aan te zwengelen, zegt country manager André Schmidtgall. Technologische innovaties verbeteren de efficiëntie.

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen15 maart, 2023
    JYSK heropent drie vernieuwde winkels op één dag

    Twee derde van de winkels van JYSK in Nederland steekt nu in een nieuw jasje, nadat drie vernieuwde winkels vandaag tegelijk de deuren heropenden.

  • icon
    Wonen15 maart, 2023
    [Interview] “Het Ikea-model is in crisistijden op zijn best”

    Ikea is halverwege zijn boekjaar en viert zijn tachtigste verjaardag. Het moment dus om even stil te staan met Tolga Öncü, Head of Retail van Ingka Group.

  • icon
    Wonen14 maart, 2023
    Jan Ollevier koopt “zijn” Exterioo en Juntoo terug

    Jan Ollevier koopt alle aandelen terug van Exterioo en Juntoo, de ketens die hij heeft opgericht. Investeerder Vendis had een minderheidsbelang.

Evenementen
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Elektro23 februari, 2023

    Ook Coolblue komt tot stilstand

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN