Op 1 mei opent Ikea een stadswinkel voor klein behuisde Londenaars én internationale toeristen, op de populaire winkelstraat Oxford Street.
60.000 shoppers per week
De nieuwe stadswinkel opent met liefst achttien maanden vertraging: drie jaar had de Zweedse meubelketen nodig om een voormalig pand van Topshop om te bouwen tot een woonwinkel van de nieuwste generatie, 5800 m² groot over drie verdiepingen. Shoppers vinden in de winkel ongeveer 6000 producten, waarvan er 3500 meteen kunnen worden meegenomen – het gaat dan om kleiner meubilair en woonaccessoires.
De retailer denkt hier 60.000 shoppers per week te ontvangen en ze op deze locatie een onderscheidende winkelbeleving verwachten. “Met deze winkel willen we echt proberen nieuwe klanten naar IKEA te trekken en ze opnieuw enthousiast te maken voor het merk”, zegt winkelmanager Matt Gould.
Divers publiek
Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in een exclusief assortiment meeneemartikelen voor toeristen, zoals waterflessen en vissershoedjes met het Ikea-merk erop. De interieurpresentaties spelen in op de kleinere woonruimtes in Londen en het zeer diverse publiek. Op beeldschermen vertellen Londenaars over hun keuzes op het vlak van woninginrichting.
De retailer zet op verschillende plaatsen geurmarketing in, met bijvoorbeeld bakgeuren in de keukenafdeling. In een Re-Shop & Re-Use afdeling kunnen klanten tweedehands producten kopen. De Zweedse deli heeft 130 zitplaatsen. Bijzonder is ook een 25 m² grote Live Studio voor interactieve evenementen.