RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Made.com groeit 37%: “Falen kost ons niet veel”

icon
Wonen7 februari, 2019

Made.com boekte vorig jaar 37% meer omzet, kreeg er 40 miljoen pond extra kapitaal bij en gaat dit jaar nog van start in vier nieuwe markten. In Londen onthult de online meubelverkoper ook een vernieuwd vlaggenschip.

 

Made.com “designbedrijf voor de digitale generatie”

De ambitie van Made.com? Het leidende designbedrijf voor de digitale generatie zijn, vertrouwt CEO Philip Chainieux RetailDetail toe tijdens de opening van de vernieuwde winkel in het Londense Soho. De winkel is ingericht volgens een nieuw concept, dat ook elders zal worden uitgerold: er zullen onder meer evenementen plaatsvinden en er zijn nieuwe technologische snufjes om klanten zich te laten informeren en bestellen.

 

Kopen kan in de winkels – of beter: showrooms – van Made.com nog steeds niet: “Elke klantenervaring start vandaag online, al dan niet via mobiele toestellen. In ons geval eindigt het ook online. Waarom zou je voorraad hebben, als je de mogelijkheid hebt om een verhaal te vertellen en van daaruit de transactie te laten gebeuren”, legt Chainieux de eigenzinnige visie van het merk uit.

 

Klanten van Made.com kopen ook meestal van thuis uit, ziet de topman, zelfs als ze naar de fysieke showroom zijn geweest. Hij ziet de toekomst van een fysieke winkel dan ook als een contactpunt, niet als een verkooppunt. “Voor ons is de showroom een ‘touchpoint’ binnen de klantenreis: een verlengde van de online ervaring dat de emotie versterkt en verrijkt. De showrooms leveren merkbekendheid en engagement op, omdat we er verhalen creëren en evenementen organiseren.”

 

Naar Denemarken, Finland, Italië en Portugal

De strategie heeft Made.com vorig jaar alvast geen windeieren gelegd: het bedrijf zag de omzet met 37% omhoog gaan naar 173 miljoen Britse pond (bijna 200 miljoen euro). Een jaar eerder was de meubelverkoper ook al goed voor een omzetstijging van 40%. Winstcijfers maakt het bedrijf niet bekend.

 

De Britse thuismarkt is vandaag nog goed voor 58% van de totale verkoop, maar in 2019 zal de rest van Europa de Britse cijfers inhalen. Sinds oktober vorig jaar, toen het bedrijf van start ging in Spanje, is Made.com actief in negen landen. Dit jaar komen daar nog vier markten bij: Denemarken, Finland, Italië en Portugal. De expansie is mede mogelijk gemaakt door een kapitaalinjectie van 40 miljoen pond (zo’n 45 miljoen euro) door een anonieme investeerder in maart vorig jaar. 

 

Om nieuwe markten aan te boren, heeft het meubelmerk naar eigen zeggen ook een steeds breder aanbod en meer designers nodig. Made.com werkt daarom aan een ‘community’, waarbij ontwerpers op zelfstandige basis kunnen ontwerpen voor het label. Voor hobbyisten en starters kan dat via het eigen nieuwe crowdfunding-platform TalentLab, waarop klanten kunnen intekenen op producten die vervolgens pas in productie gaan als er voldoende bestellingen (en voorschotten) zijn binnengehaald.

 

150 externe designers, zeven vaste

Ook voor de vaste collecties werkt Made.com samen met een poel van liefst 150 externe ontwerpers, maar het bedrijf heeft maar een zevental vaste ontwerpers in dienst. “Onze ambitie is dé bestemming voor designers in Europa te zijn. Nergens anders kan je als zelfstandige ontwerper je producten op zo’n grote schaal verdeeld krijgen”, aldus Chainieux. Designers krijgen een vaste som voor hun ontwerp, maar hoeveel die bedraagt, is geheim.

 

Behalve door het schrappen van de tussenhandel, brengt Made.com ook disruptie in de meubelbranche door het ‘fastfashion’-principe toe te passen in interieurdesign: de retailer brengt frequent nieuwe collecties op de markt, maar in beperkte oplages. “Er zijn veel variabelen en je bent nooit zeker van kleur, materiaal, prijs en zo verder. Door de kost van dat risico te beperken, kan je veel meer innoveren en nieuwe dingen proberen. Het geheim van Made.com is: falen kost ons niet veel. Door te durven falen, kan je de dingen anders doen.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Made.com boekte vorig jaar 37% meer omzet, kreeg er 40 miljoen pond extra kapitaal bij en gaat dit jaar nog van start in vier nieuwe markten. In Londen onthult de online meubelverkoper ook een vernieuwd vlaggenschip.   Made.com “designbedrijf voor de digitale generatie” De ambitie van Made.com? Het leidende designbedrijf voor de digitale generatie zijn, vertrouwt CEO Philip Chainieux RetailDetail toe tijdens de opening van de vernieuwde winkel in het Londense Soho. De winkel is ingericht volgens een nieuw concept, dat ook elders zal worden uitgerold: er zullen onder meer evenementen plaatsvinden en er zijn nieuwe technologische snufjes om klanten...

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen1 februari, 2023
    Containers kelderen winst Juntoo, Exterioo en X2O

    Safuco, de holding boven de ketens X2O, Juntoo en Exterioo, kon vorig jaar niet van zijn groei genieten. De winst dook plots in het rood.

  • Maisons du Monde
    icon
    Wonen26 januari, 2023
    Ex-topman Carrefour België wordt CEO van Maisons du Monde

    Julie Walbaum, algemeen directeur van interieurketen Maisons du Monde, stapt op. Haar vervanger is François-Melchior de Polignac, jarenlang de CEO van Carrefour België.

  • icon
    Wonen20 januari, 2023
    Eggo biedt volledige interieurs aan met ‘mixed reality’

    Keukenmerk èggo transformeert zich op 15-jarige leeftijd tot complete interieurinrichter. Dat nieuwe interieur kunnen klanten ontdekken via video-offertes, een nieuwe digitale tool die de retailer dit jaar lanceert.

Evenementen
  • 16
    feb

    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food10 januari, 2023

    Makro België is failliet verklaard

  • icon

    Food13 januari, 2023

    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Horeca Totaal verzet zich tegen Sligro-overnames

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Metro-winkels heropenen één voor één als Sligro-M

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN