RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Voyado
  • Onderwerpen MarketingRetail Marketing Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Trouwere klanten zijn goud waard”

icon
Algemeen17 september, 2024
Voyado

Retailers ontdekken de goudwaarde van hun klantdata, maar hoe zet je die data om in marketingacties? Personalisering leidt tot hogere gemiddelde bestedingen en aankoopfrequenties.

Terugkerende klanten

Nieuwe klanten aantrekken kost vijf keer zoveel als bestaande klanten overtuigen om wat meer of wat vaker te kopen. Zogenaamde ‘first party data‘, de gegevens die je haalt uit getrouwheids- of lidmaatschapsprogramma’s, zijn dan ook het nieuwe goud, terwijl ‘third party cookies‘ dreigen te verdwijnen. “Die data helpt retailers de klantvoorkeuren te begrijpen: koopt deze klant eerder casual of meer formele mode? Dan kan je de e-mails, de whatsapp-berichten en de online beleving aanpassen aan de voorkeuren van die klant”, zegt marketingmanager Stefan Westman van Voyado.

En dat loont: “We zien dat bij klanten met een lidmaatschap het gemiddelde ticket hoger is, net als de aankoopfrequentie. De tijd tussen de tweede en de derde aankoop, of tussen de derde en de vierde, wordt steeds korter. Dat is wat je als retailer wil: trouwe klanten die terugkeren omdat ze je producten en de beleving waarderen.”

Online en offline connecteren

Uniek aan de benadering van Voyado is het zicht op de volledige klantreis, online én in de winkels. “Een voorbeeld: een klant komt in de winkel, de verkoper ziet op basis van de klantenkaart de recente aankopen en vraagt dan ‘de schoenen die je drie maand geleden online kocht, bevallen ze je? Heb je misschien schoensmeer nodig om ze in topvorm te houden?’ Zo connecteer je de online beleving met de winkelbeleving. Dat kunnen we goed.”

In de Scandinavische landen staan retailers hierin al verder, maar de aanpak komt nu meer en meer naar de Benelux. De kunst is uiteraard de goedkeuring krijgen van je klanten om met hen te communiceren. Je zal hen aantrekkelijke voordelen moeten aanbieden, in ruil voor hun data. Denk aan uitnodigingen voor evenementen, VIP-behandeling, kortingen… Als premiummerk zal je wellicht minder werken met kortingen, en meer op de emotionele zijde, de merkwaarde, de lifestyle. In andere sectoren ga je misschien meer inzetten op gamification.

Getrouwheidsmechanismen

Voorlopers in deze materie zijn retailers in mode en cosmetica. “Wij zijn succesvol in mode, sport, outdoor, design, sieraden en accessoires, maar ook in doe-het-zelf. We werken alleen niet echt voor de foodsector. De wekelijkse boodschappen doen is toch een heel andere beleving dan een mode-aankoop”, zegt Westman.

Op de Retail Marketing Day, op 19 september in Antwerpen, komt CRM-expert Judith de Haas vertellen hoe ze aan de slag gaat met klantdata voor moderetailers State of Art en Summum. “We gaan enkele resultaten en loyalty-inzichten delen: wat gebeurt er in de markt? Hoe gaan merken hiermee om? Hoe bouw je communities en terugkerende klanten? Met advies over hoe je kan werken met verschillende getrouwheidsmechanismen.”

Op de Retail Marketing Day op 19 september deelt Voyado het podium met onder meer Carrefour, Tom & Co, Promojagers, Standaard Boekhandel, Tout Bien Pils, LolaLiza en Ray & Jules! Er zijn nog tickets: klik op de knop hieronder.

Ik wil een ticket voor de Retail Marketing Day
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN