RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags Luxe
  • Bedrijven GucciKering
  • Onderwerpen Managementwissel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Radeloos Gucci zet ontwerper alweer aan de deur

icon
Mode7 februari, 2025
© Shutterstock

Vlak voor de bekendmaking van de jaarresultaten en de belangrijke modeweek van Milaan zet Gucci artistiek directeur Sabato De Sarno aan de deur. De malaise in de luxesector maakt ook reuzen als Kering radeloos.

Zwalpend vlaggenschip

De spagaat tussen sobere high-end luxe en opvallende ‘aspirationele’ mode doet nu ook koppen rollen. Eerder deze week gaf Versace al toe dat het zich had vergist door de discretere toer op te gaan, nu moet ook Gucci erkennen dat de “quiet luxury”-trend een mislukte gril was. Het vlaggenschip van luxegroep Kering stuurt daarom De Sarno na nog geen twee jaar de laan uit. Die was aangenomen om Gucci op te waarderen met zijn minimalistische en chique stijl, maar daar komt het modehuis dus nu al op terug.

Het spreekt boekdelen dat De Sarno een week voor de aankondiging van de jaarresultaten vertrekt. In de eerste negen maanden van 2024 daalde de omzet al met 20% naar 5,7 miljard euro. Het Kering-aandeel verloor in het afgelopen jaar bijna 40% aan waarde. Dat het ontslag zo vlak voor de belangrijke modeweek in Milaan valt, benadrukt de crisis eens te meer: Gucci zal zijn herfst- en wintercollectie 2025 moeten presenteren zonder creatieve leiding.

Wankelend imago

Even veelzeggend is de toegeving dat er nog geen nieuwe artistiek directeur is gevonden. Het gebrek aan een directe opvolger doet vermoeden dat geschikte kandidaten aarzelen om het roer over te nemen. Volgens de Financial Times zouden namen als Jonathan Anderson (Loewe) en John Galliano (ex-Valentino) hebben bedankt voor de functie.

De plotse breuk benadrukt de onzekerheid: de geplaagde luxesector weet na jaren van uitzonderlijke cijfers niet meer welke kant uit. Onder voormalig creatief directeur Alessandro Michele kende het merk een explosieve groei, waarbij de jaaromzet tussen 2015 en 2019 verdubbelde. In 2022 werd zelfs een recordomzet van 10,5 miljard euro aangetikt.

De strategie om het merk toegankelijker te maken voor een breder publiek leidde uiteindelijk echter tot een afkalving van het exclusieve imago. Terwijl de aspirationele middenklassers afhaakten na de coronaspaarbubbel, keerden de superrijken het merk de rug toe omdat het te alledaags werd. CEO Stefano Cantino, die in oktober overkwam van rivaal LVMH, lijkt nu voor een volledige reset te kiezen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN