Twee grote Amerikaanse bedrijven zien dat consumenten wereldwijd zich in toenemende mate afkeren van merken uit de Verenigde Staten ten voordele van lokale spelers. Dat is minstens deels een gevolg van het beleid van president Trump.
“Reputatie is verbleekt”
De Britse tak van het Amerikaanse jeansmerk Levi’s maakt in een recent strategisch rapport gewag van een nieuw potentieel risico voor zijn bedrijfsvoering: een toenemend anti-Amerikaans sentiment. Dat zou voortvloeien uit Amerikaans overheidsbeleid zoals de beruchte Trump-importheffingen, en zou kunnen leiden tot een verschuiving in de voorkeur van consumenten van Amerikaanse merken naar nationale of Europese producten. Een directe impact op de cijfers is overigens nog niet merkbaar: het rapport lijkt te willen anticiperen op mogelijke verschuivingen in consumentengedrag in de toekomst.
Met een gelijkaardige boodschap kwam gisteren ook Chris Kempczinsky, de topman van fastfoodketen McDonald’s. De reputatie van Amerikaanse merken is een beetje verbleekt, zegt hij in een interview met CNBC. Dat leidt het bedrijf af uit consumentenonderzoek. Voorlopig hebben consumenten hun mening over de hamburgerketen nog niet bijgesteld, voegde hij er snel aan toe. McDonald’s wil zich blijven focussen op het versterken van zijn merkidentiteit.
Met hun zorgen staan Levi’s en McDonald’s niet alleen: het agressieve handelsbeleid van de regering-Trump heeft wereldwijd geleid tot reacties, waarbij consumenten in landen zoals Canada, Denemarken en India begonnen met het boycotten van Amerikaanse goederen ten gunste van lokale alternatieven.


