RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Xandres
  • Onderwerpen DuurzaamheidRetailDetail Night
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Willem Wijnen (Xandres) over netjes ondernemen op de RetailDetail Night: “Je ruimt thuis toch ook op?”

icon
Mode19 november, 2025
Willem Wijnen, Xandres

Het Belgische modemerk Xandres doet al vijf jaar niet mee aan Black Friday. “We hebben geen omzetverslaving”, zegt CEO Willem Wijnen, “maar bewijzen dat je op een verantwoorde manier kan ondernemen én groeien.”

Fatsoenlijk zakendoen

Xandres was één van de eerste Belgische modebedrijven met een eigen ‘sustainability manager’. Vandaag zit duurzaamheid verweven in de vezels van het kledingmerk. Toch gebeurt dat in alle discretie. Zelfs desgevraagd komt CEO Willem Wijnen niet met grote verhalen of politieke statements, maar gaat het gewoon over goed huisvaderschap.

“Thuis ruim je op, dus ook als bedrijf moet je proberen netjes te zijn. Dat kan nooit honderd procent perfect, maar je kunt wel je best doen”, benadrukt de topman, voor wie duurzaamheid een vanzelfsprekend onderdeel van fatsoenlijk ondernemerschap is. Op de RetailDetail Night op 20 november vertelt hij tijdens het middagprogramma Gamechangers hoe Xandres dat aanpakt.

Green Friday in plaats van Black Friday

Op Black Friday (28 november) blijven de winkels en webshop van Xandres bijvoorbeeld opnieuw dicht. In plaats van kortingen te strooien, organiseert het merk een Green Friday rond educatie en reparatie. “Klanten kunnen kleding kosteloos laten herstellen. Dat kan het hele jaar door, maar die dag leggen we er extra de nadruk op”, legt Wijnen uit.

Black Friday schrappen lijkt commercieel gewaagd, maar Xandres bewijst dat het werkt. “We doen er al vijf jaar niet aan mee. En kijk, we draaien financieel gezond. We groeien elk jaar,” zegt Wijnen. De beslissing past immers bij de waarden van het merk. “We maken tijdloze collecties die lang meegaan. Dan kun je niet midden in het seizoen plots alles met korting verkopen. Dat ondermijnt de waarde van je product én stimuleert overconsumptie.”

Tegen de fast-fashionstroom in

Toch is prijsgevoeligheid een realiteit. “Iedereen let op zijn centen,” erkent Wijnen. “Maar onze klanten waarderen kwaliteit. Wij zijn het tegenovergestelde van fast-fashion: Xandres-items zijn geen hype-items die je vijf keer draagt en weggooit. Ze blijven stijlvol en zijn van hoge kwaliteit. Daarmee bied je echte waarde.”

Over de opmars van ultrasnelle en -goedkope modebedrijven als Shein wil Wijnen zich niet specifiek uitlaten, maar het principe is duidelijk. “Wij spelen in een andere markt. Natuurlijk moet je alert blijven, maar er is absoluut plaats voor merken die niet met de mainstream meegaan. Wij groeien al acht jaar op rij – dat bewijst dat het werkt. Als je trouw blijft aan je waarden en aan je klanten, kun je ook in een moeilijke markt vooruitgang boeken.”

Geen eco-profeet, wel verantwoordelijkheid

Xandres kreeg onlangs ook opnieuw het EcoVadis Gold-label, waarmee het tot de 5% meest duurzame bedrijven behoort. “Dat toont dat duurzaamheid bij ons in de processen verankerd zit,” zegt Wijnen.

Al ambieert Xandres geen missionair merk te zijn. “Wij zijn geen eco-merk, we zijn een bedrijf dat zijn verantwoordelijkheid neemt en netjes onderneemt. We willen niet moraliseren of mensen opvoeden, maar gewoon tonen dat je duurzaam kunt werken én winstgevend blijven. Als ons voorbeeld anderen inspireert, is dat winst.”

Laatste kans: bestel nog snel tickets voor de RetailDetail Night morgen, 20 november, in de Handelsbeurs in Antwerpen. Na de voorprogramma’s geniet je nog van een seated dinner met C-level panelgesprek, een keynote van Tom Palmaerts (Trendwolves), het jaaroverzicht van Gino Van Ossel en veel meer!

Boek snel de laatste tickets voor de RetailDetail Night
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Mango groeit in sneltempo naar 60 winkels in VS

    Mango is aan een forse versnelling bezig in de Verenigde Staten: met een winkel in Chicago bereikt de keten de mijlpaal van zestig locaties in de VS. De vooruitgang is opmerkelijk: de kaap van vijftig werd pas in juni gerond.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Onderzoek: gerecycled polyester is vervuilender dan nieuw

    Een nieuw onderzoek ondergraaft de duurzaamheidsreputatie van gerecycled polyester (rPET), een materiaal dat de mode-industrie jarenlang als ecologisch alternatief heeft gepositioneerd. Tijdens het wassen blijkt rPET aanzienlijk meer microplastics uit te stoten dan nieuw polyester.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN