RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

icon
Food17 augustus, 2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

“Ahold gestructureerder dan Delhaize”

“We hebben ongelooflijk veel bereikt”, kijkt Dick Boer terug op het eerste jaar na de fusie. “Mensen werken zo goed met elkaar samen. Ik weet soms echt niet meer of iemand nu bij Ahold of Delhaize werkte.”

 

Dat klinkt mooi, maar de kwartaalresultaten vertellen een iets genuanceerder verhaal. Ahold Delhaize mag dan op groepsniveau een sterk tweede kwartaal achter de rug hebben, België presteerde wel zwak. Toen al was her en der te horen dat de Belgen nog wat kunnen opsteken van Albert Heijn. Al snel deed het gerucht de ronde dat de Nederlanders wel eens sneller dan gedacht zouden kunnen ingrijpen om Delhaize in België opnieuw op het groeipad te brengen, en dat heeft Dick Boer intussen met zoveel woorden bevestigd.

 

“Ahold is wat meer gestructureerd en Delhaize iets vrijer. De formules van Delhaize hebben meer vrijheid in besluiten. Je kunt dat entrepreneurschap noemen”, klinkt Dick Boer eerst nog voorzichtig, maar daarna waarschuwt hij: bij Delhaize “gaan we meer doelen stellen en sturen op meetbare resultaten. De formules zullen een beetje vrijheid kwijtraken, maar men begrijpt dat dat nodig is voor een bedrijf van deze omvang.”

 

Aparte Benelux-organisatie

In dat hele proces is volgens De Standaard voor Albert Heijn Nederland “een expliciete rol” weggelegd in het “bijsturen van Delhaize. Daartoe zou er een aparte Benelux-organisatie komen. Op die manier kan de kennis van Albert Heijn Nederland gedeeld worden met Delhaize.” Het gaat dan “onder meer over logistieke en administratieve processen, automatisatiekennis en kennis inzake het veranderende winkellandschap onder druk van e-commerce.”

 

Die Benelux-organisatie wordt volgens kenners een basis voor meer centralisatie. “De logistiek en automatisering bij Delhaize kunnen een stuk beter, zodat de bevoorrading van de winkels ook efficiënter kan gebeuren”, schrijft De Standaard. Maar “een fusie van Albert Heijn België met Delhaize komt er voorlopig niet. Dat zal pas aan de orde zijn als Delhaize voldoende sterk is om in België het enige uithangbord inzake voedingsdistributie te worden”, zo besluit de krant.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Carrefour opent (nog net) 100e Spaanse winkel van het jaar

    Carrefour Spanje heeft zijn honderdste winkelopening van 2025 gerealiseerd. Met een Carrefour Express aan de Calle General Perón in Madrid maakt de retailer zijn eerder aangekondigde ambitie waar: tegen het einde van het jaar honderd nieuwe vestigingen openen verspreid over heel Spanje.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Hoe retailmedia Martini aan een iconische comeback hielp

    [Publireportage] Hoe zet je Martini opnieuw in de markt als tijdloos Italiaans aperitief? De iconische fles kreeg een nieuw jasje, en samen met MMD, het retailmediaplatform van Delhaize, bouwde het merk een geïntegreerde campagne die onomstotelijk aantoonde hoe above-the-line en retailmedia elkaar versterken.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Siberische discounter Mere probeert het tóch weer

    De Russische ultradiscounter Mere probeert het opnieuw als Basket Plus: de – als we juist geteld hebben – vierde benaming waarmee de Siberiërs Europa proberen te veroveren. Ditmaal is het achttiende district van Boedapest de ‘place to be’.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN