RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alibaba gaat voor miljard actieve gebruikers

icon
Algemeen25 september, 2019

Alibaba streeft naar maar liefst een miljard actieve consumenten per jaar tegen eind 2024. Dat moet de Chinese retailgroep meer dan tien biljoen Chinese yuan (zowat 1200 miljard euro) aan bruto-omzet opbrengen.

 

Nu al 960 miljoen Chinezen

Op de jaarlijkse dag voor investeerders heeft Alibaba zijn nieuwe financiële doelstellingen voorgesteld, en die zijn niet min. Het vijfjarenplan van de retailreus moet ertoe leiden dat het bedrijf jaarlijks meer dan 1 miljard actieve consumenten kan bereiken tegen het eind van het fiscale boekjaar 2024. Tegen dan wil de Chinese groep zo een bruto-omzet van tien biljoen yuan realiseren.

 

Ter vergelijking: in het afgelopen jaar haalde de Chinese thuismarkt 730 miljoen jaarlijkse actieve consumenten. Het aantal internationale consumenten bedroeg zo’n 130 miljoen. Alipay, het betalingssysteem van het bedrijf, telde vorig boekjaar ongeveer 900 miljoen actieve gebruikers in China. Samen tellen Alibaba en betalingstak Ant Financial ongeveer 960 miljoen Chinese gebruikers.

 

De nieuwe prognoses moeten Alibaba dichterbij de ambitie brengen om twee miljard klanten te bedienen, tien miljoen winstgevende kleine en middelgrote ondernemingen te ondersteunen en honderd miljoen banen te creëren tegen het fiscale jaar 2036.

 

Alibaba creëert nieuwe, digitale consumptiebehoeften

In aanwezigheid van meer dan 500 investeerders bevestigde bestuursvoorzitter Daniel Zhang dat de consumentenbusiness van de groep zich nog voornamelijk op de lokale Chinese markt concentreert. Ook in de komende tijd blijft die focus zo, aangezien het bedrijf zich steeds meer wil richten op consumenten in de minder verstedelijkte gebieden van China. In de ontwikkelde gebieden winkelt al 85% van de Chinese consumenten via Alibaba, terwijl in de minder ontwikkelde gebieden de penetratie 40% is, aldus de opvolger van oprichter Jack Ma.

 

Al wil Zhang ook werken aan nieuwe diensten: “Vandaag creëren en vervullen we nieuwe consumptiebehoeften om onze digitale consumentenpopulatie op zijn geheel te laten groeien.” De topman ziet enorme synergiemogelijkheden tussen de verschillende consumentgerichte activiteiten van wat hij Alibaba’s digitale economie noemt.

 

Een belangrijke factor daarin zijn de B2B-tools van het ‘Alibaba Business Operating System’, die merken en bedrijven moeten wapenen met het Alibaba-verkoopnetwerk en de cloud- en datatechnologie van de groep. “Wij geloven in het huwelijk tussen handel en technologie. Dit is altijd Alibaba’s unieke waardevoorstel geweest”, klinkt het.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN