RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Niet duurzaam? Dan niet langer bij ZEB…

icon
Mode10 maart, 2020

Tegen 2025 wil multimerkenretailer ZEB alle niet-duurzame merken uit de rekken bannen. De modeketen introduceert een ‘groen’ labelsysteem en lanceert een vintage pop-upwinkel in Wilrijk. Tegelijk maakt het bedrijf mooie groeicijfers bekend.

 

Grote impact op merken

De Belgische moderetailer kondigt vandaag een ambitieus duurzaamheidsplan aan: de groep wil het aandeel duurzaam geproduceerde artikelen optrekken naar 80% binnen de vijf jaar en zelfs 100% binnen de tien jaar. ZEB werkt samen met zijn merkleveranciers om te kijken hoe bijvoorbeeld het gebruik van chemicaliën en verfstoffen bij de productie van denim verder geoptimaliseerd kan worden en hoe plastic afval kan worden vermeden. Merken die niet aan de vereisten voldoen, worden tegen 2025 uit het aanbod gehaald.

 

“Wij hebben een grote impact op onze leveranciers: voor heel wat internationale merken zijn we één van hun grootste klanten in Europa. Er zijn nu eenmaal niet veel multimerkenretailers van onze omvang”, zegt CEO Luc Van Mol. De eigen merken van de retailer worden nu al voor 70% gemaakt uit duurzame materialen zoals biokatoen, gerecycleerd garen en lyocell. De collecties worden in kleine aantallen geproduceerd door hoofdzakelijk Europese fabrikanten waarmee ZEB een persoonlijk contact heeft. In de winkels zijn duurzame kledingstukken voortaan herkenbaar aan het groene ‘We Love Our Planet’-label.  

 

Tweedehands boomt

Duurzaamheid is geen nieuw thema voor de retailer: tien jaar geleden was ZEB de eerste Belgische keten die in al zijn filialen voor groene energie koos. Alle nieuwe winkels voldoen vanaf dit jaar aan de duurzame BREEAM-normen en ze worden bovendien energieneutraal, net als het hoofdkantoor. Dank zij de introductie van het digitale kasticket en de herbruikbare draagtas bespaart de keten meer dan 380 ton papier per jaar.

 

In het filiaal in Wilrijk opent ZEB de eerste vintage pop-up, in samenwerking met de Brusselse tweedehandsspecialist Foxhole. Tweedehands boomt, ziet de retailer, die klanten wil aanzetten om kwalitatieve vintage kledij te upcyclen en te combineren met nieuwe stuks. De pop-up biedt 500 unieke vintage kledingstukken aan en zal drie maanden geopend blijven. “We hebben geen idee hoe groot dit wordt, maar als het interessant blijkt, rollen we het initiatief verder uit.”

 

Negen nieuwe winkels in 2020

ZEB kon ook uitpakken met sterke jaarresultaten: de groepsomzet voor het financieel jaar 2018-2019 steeg met 6,6% tot 223,4 miljoen euro. Voor het boekjaar 2019-2020 staat een stijging met 10% op de planning en mikt de groep op een omzet van 246,7 miljoen euro voor de merken ZEB, ZEB for Stars, The Fashion Store en PointCarré. Winstcijfers communiceert het bedrijf niet, omdat het deel uitmaakt van de beursgenoteerde Colruyt Group, maar: “we zijn een zeer gezond bedrijf en we schrijven onze EBITDA met dubbele cijfers”, aldus Van Mol.

 

Waar dat succes aan te danken is? “We weten wat er leeft in de markt en we lanceren uitzonderlijk sterke eigen labels in samenwerking met bekende namen als Astrid Coppens, TikTok-ster Stien Edlund of wielrenner Remco Evenepoel. In ons dagelijks management draaien we élke steen om. En ons performant CRM-systeem voorspelt vrij nauwkeurig wie van onze twee miljoen klanten op welk moment naar de winkel zal komen.”

 

De groep heeft nu 113 winkels en opende recent zijn eerste vestiging in het Groothertogdom Luxemburg. Binnenkort opent PointCarré zijn tweede Franse filiaal, in België staan er dit jaar negen winkelopeningen op de planning. Op termijn wil de retailer naar honderd ZEB-filialen (nu zijn er 71), twintig ‘ZEB for Stars’-kinderwinkels, dertig filialen van The Fashion Store en verdere buitenlandse expansie voor PointCarré.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN