RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt stopt met Collishop

icon
Algemeen7 september, 2020

Colruyt trekt de stekker uit zijn non-foodwebshop Collishop om het non-foodaanbod te kunnen verderzetten via de duidelijker omlijnde dochters als Dreambaby. Vanaf 9 november zal de algemene verkoop van non-food op het platform stoppen, al benadrukt de Halse retailer dat Collishop Professional wel zal blijven bestaan, en dat er geen banen verloren gaan.

 

“Geen besparingsoperatie”

De toekomst is aan online specialisten, zegt Colruyt: de webverkoop zal zich gaan toespitsen in Dreambaby, Dreamland, Fiets! en de bad- en bedtextielverkoper MyUnderwear24. De Colruyt-winkels zelf zullen instaan voor de verkoop van de producten die te maken hebben met voeding (“koken en tafelen”). Het is geen besparingsoperatie, heet het in Halle: de groep zal blijven investeren in online, maar dan wel in duidelijk omlijnde, “gepaste winkelconcepten” die kunnen inspelen op “de evoluerende behoeften van de consument.”

 

Webwinkel Collishop werd al in 1983 opgericht en groeide, volgens de Halse retailer uit tot een van de grootste webwinkels van België. Om de structuur van de Colruyt Group te verduidelijken, kiest de retailgroep nu echter voor de duidelijke vlaggenschepen Dreambaby, Dreamland, Fiets! en MyUnderwear24, waardoor Collishop terugplooit op dienstverlening aan bedrijven en kinderdagverblijven. 

 

Het Collishop-afhaalpuntennetwerk in Colruyt-winkels wordt ook niet afgebouwd, maar zal blijven dienen voor de bestellingen via de zusterwebshops. Wegens dit alles verwacht de groep ook geen significante impact op zijn omzet. Online is sowieso “maar” goed voor 5% van de retailomzet van Colruyt Groep (exclusief brandstoffen), en komt dan nog vooral door Collect&Go. 

 

Niet rendabel

“Je ziet dat er in het e-commercegebeuren aan de ene zijde een aantal zeer grote internationale platforms ontstaan, en aan de andere kant van het spectrum specialisten. Wij kiezen er in onze strategie voor om in te zetten op categorieën waarin we echt relevant willen zijn”, zegt non-fooddirecteur Dieter Struye aan RetailDetail. “Dus in plaats van een breder assortiment te voeren zoals Collishop, kiezen we echt voor onze specialisten. Die richting willen we verder uit.” De topman zegt sterk te geloven in het omnichannelluik: “De combinatie van de beleving in onze fysieke winkels enerzijds en het gemak van e-commerce anderzijds wordt belangrijker in de toekomst.” 

 

“Het is geen geheim dat Collishop de voorbije jaren niet rendabel was”, geeft hij toe, “en we zagen ook niet de mogelijkheid om het in de komende periode wel rendabel te krijgen. Als je strategische keuzes maakt, moet je eerlijk durven zijn in het belang van je stakeholders, en dan moet je je middelen inzetten waar ze nuttig kunnen zijn. Het is dus een manier om non-food duurzaam rendabel te houden: we gaan ervan uit dat we dat beter kunnen via specialisten, om tegelijk relevant en rendabel te zijn.”

 

400 afhaalpunten

Of er nu iets verandert aan de omnichannelaanpak van de non-food speciaalzaken binnen Colruyt Group? “Daar waren we al mee bezig: die specialisten zijn al online aanwezig en we gaan daar nu verder onze middelen en onze aandacht op focussen. We geloven in dat verband ook in de kracht van de groep, met meer dan 400 afhaalpunten voor non-food. Dat blijven we nog uitbreiden.” De afbouw van Collishop betekent mogelijk wat omzetverlies voor de groep, maar als je niet rendabel bent en je hebt niet het gevoel dat je relevant bent voor de klant, dan moet je keuzes maken, zegt Struye. 

 

Recent investeerde Colruyt in zijn non-food activiteiten met de acquisitie van Fiets! en zeer recent nog met een verhoging van de participatie in modeketen ZEB. Kijkt de groep naar mogelijkheden om het aantal specialisten nog uit te breiden met verdere acquisities? “Er zijn geen concrete projecten, maar als er zich interessante opportuniteiten aandienen die passen binnen het ecosysteem van Colruyt Group en die relevant zijn voor de klant, dan hebben we interesse. Het mooiste voorbeeld is inderdaad Fiets!, waarin we vorig jaar geïnvesteerd hebben.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN