RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando verhoogt jaarprognose

icon
Mode9 oktober, 2020

Zalando verhoogt zijn vooruitzichten voor 2020 na een sterk derde kwartaal. Het onlineplatform verwacht nu minstens een kwart meer te verkopen dit jaar, na zo’n 20% meer omzet in het voorbije kwartaal. 

 

Minder retours, veel meer winst

Het derde kwartaal was uitzonderlijk goed bij Zalando, zowel qua omzetgroei als winstgevendheid. Hoewel de cijfers voor de voorbije drie maanden nog niet helemaal binnen zijn – de modemarktplaats maakt die op 4 november bekend – gaat het Duitse bedrijf al uit van een omzet tussen de 1,83 en 1,87 miljard euro. Dat zou 20 à 23% meer zijn dan een jaar eerder.

 

De schoenen- en kledingretailer heeft daarvoor naar verwachting voor 2,43 tot 2,48 miljard euro aan spullen verkocht (het bruto goederenvolume), goed voor een stijging van 28 à 31%. Gecorrigeerd komt het EBIT dan uit tussen de 100 en 130 miljoen euro, wat een enorme groei betekent ten opzichte van de 6,3 miljoen euro vorig jaar.

Zalando dankt de groei naar eigen zeggen aan zijn nieuwe platformstrategie, maar natuurlijk ook aan de verhoogde vraag naar e-commerce in coronatijden. Het valt de retailer bovendien op dat mensen minder bestellingen terugzenden, een trend die het platform tot zijn vreugde ziet aanhouden. De hoge retourkosten waren immers jarenlang een belangrijke kopzorg voor het bedrijf.

 

Voorraad toch niet afgeschreven

Nog een meevaller is dat het zijn afboeking op de voorraad heeft kunnen ongedaan maken. In maart vreesde Zalando, net zoals andere modespelers, door de pandemie met grote onverkochte voorraden te blijven zitten, maar het herstel ging sneller en vlotter dan de ‘pure player’ toen durfde dromen en de afboeking bleek niet nodig.

Bijgevolg verhoogt het bedrijf uit Berlijn nu zijn vooruitzichten voor het hele boekjaar 2020. Zalando gaat nu uit van een bruto volumegroei van 25 à 27%, eerder dan de vork van 20 tot 25% waar het bedrijf oorspronkelijk op rekende. Ook omzetgroei zal met 20-22% hoger uitvallen dan de 15 à 20% die de prognose van 15 juli vooropstelde. Het EBIT zal naar voorspelling zelfs fors hoger uitkomen, door het terugdraaien van die afschrijving: de verwachting stijgt van 250-300 miljoen euro naar 375 tot 425 miljoen euro.

Eerder deze week kondigde Zalando nog de lancering van Brand Homes aan, virtuele shopomgevingen in de app en op de site waar partnermerken aan content marketing kunnen doen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

  • icon
    Mode17 december, 2025
    VanHaren lanceert digitaal getrouwheidsprogramma in België en Nederland

    VanHaren rolt een nieuw loyaliteitsprogramma uit in z'n app, zowel in Nederland als in België. Leden genieten van een welkomskorting, exclusieve aanbiedingen, digitale kortingsbonnen, een lageprijsgarantie en praktische tools.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN