RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tien jaar torfs.be: 20% omzetaandeel én rendabel

icon
Mode22 maart, 2022

Precies tien jaar na de lancering van haar webshop is online bij schoenenketen Torfs goed voor 20% van de omzet. Verdere groei moet komen van een breder assortiment kledij en personalisatie.

 

Stevige boost

Exact tien jaar geleden, op 22 maart 2012, opende schoenenketen Torfs haar webshop. Het eerste jaar verkocht die onlinewinkel iets meer dan 16.000 paar schoenen. Sindsdien kende e-commerce een stevige boost: vorig jaar was torfs.be goed voor net geen 700.000 paar schoenen, in het pandemiejaar 2020 ging het zelfs om 860.000 paar. Tijdens de lockdowns hielp de webshop het verlies door de gedwongen winkelsluitingen te beperken.

 

Van de 176 miljoen omzet die Torfs in 2021 realiseerde, kwam meer dan een vijfde (34 miljoen) via digitale kanalen. 70% van die digitale omzet wordt gerealiseerd door de webshop, de overige 30% komt via de kiosken in de fysieke winkels: Torfs leidt verkoopmedewerksters op om klanten die hun maat of smaak niet vinden in het winkelaanbod, te helpen om hun keuze te vinden in het online assortiment. Zo kunnen ze meteen een bestelling plaatsen in de winkel.

 

Personalisatie en advies

De aanpak van Torfs is omnichannel, zegt e-commercemanager Karl Bosmans: “Vandaag is het zo dat je op de webshop ook schoenen kan bestellen die enkel in bepaalde winkels op voorraad zijn, dat je kan kiezen om je online bestelde schoenen thuis of in de winkel te laten leveren en dat je als klant in onze winkel via schermen ook in onze webshop kan winkelen. Op die manier proberen we ons online kanaal en onze offline winkels met elkaar te vervlechten.”

 

Om de webshop verder te doen groeien, gaat Torfs het aanbod kledij verder uitbouwen. Ook wil de schoenenketen toepassingen integreren die inzetten op personalisatie en advies op maat.

 

Even rendabel als winkels

In een eerder gesprek met RetailDetail gaf CEO Wouter Torfs al aan dat e-commerce helemaal niet verlieslatend hoeft te zijn voor fysieke retailers: “Bij ons staat de winstgevendheid van de webshop op hetzelfde niveau als die van de fysieke winkels.” Dankzij het gebruik van betere foto’s, betere productomschrijvingen en preciezere maatbeschrijvingen stijgt de conversie en daalt het aantal retours. Ook geeft de retailer online minder kortingen.

 

De leveringen doet Torfs vanuit het distributiecentrum in Temse. De schoenenketen kiest als Belgisch familiebedrijf bewust voor een lokale verankering en lokale tewerkstelling. De retailer was de eerste in 2017 om een haalbare CAO rond nachtwerk af te sluiten met zijn medewerkers.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN