RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven BD Media
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“De folder ondersteunt de koopkracht” (Leen Dehantschutter, BD Media)

icon
Algemeen20 september, 2022
Leen Dehantschutter, BD Media

BD myShopi heet voortaan BD Media: de naamsverandering illustreert een sterk geloof in de folder als activatiemedium. “De papieren folder is in tijden van koopkrachtcrisis relevanter dan ooit”, zegt directeur Leen Dehantschutter.

Nieuwe naam, nieuwe aanpak

Zeg niet langer BD myShopi, zeg voortaan BD Media. De Belgische marktleider op het vlak van folderverdeling wil zich scherper profileren, zegt Dehantschutter, die sinds 1 augustus ook mede-eigenaar is van het bedrijf. “De oude naam paste niet langer bij de veranderingen die we de voorbije jaren hebben doorgevoerd”, zegt ze.

BD Media wil meer zijn dan een louter distributeur van folders. “Ons aanbod verandert niet: we blijven marktleider in de folderbedeling en behouden daarnaast onze digitale propositie. Wat we wél anders willen doen, is de manier waarop we samenwerken met onze klanten. We willen meedenken met onze retailklanten om hen meer inzicht te geven in de effectiviteit van het medium. Dat is de plek die we willen innemen. We focusten ons in het verleden wat teveel op dat pure distributeur zijn. Folderbedeling blijft een hele uitdaging, maar dat stukje consultancy kan erbij komen, zonder dat ik een agency wil worden.”

Betrouwbaar medium

“Men kijkt te vaak naar het medium folder als iets ouderwets, maar ik ben ervan overtuigd dat ook voor de jongere generaties dit medium in de toekomst relevant zal blijven. Studies wijzen dat ook uit. Belangrijke factor hier is het niet-intrusieve karakter van huis-aan-huiscommunicatie. Mensen kiezen zelf wanneer ze de folder wil bekijken. Het geeft hen de mogelijkheid om op een ontspannen en betrouwbare manier te gaan vergelijken. De kracht van papieren media zal nog toenemen. Papier is tastbaar en boezemt vertrouwen in.”

De indruk bestaat dat folders minder gelezen worden dan vroeger, maar onderzoek spreekt dat tegen. Negen op de tien Belgische consumenten doorbladert folders, acht op de tien zelfs quasi wekelijks. Ze nemen de folder ook grondig door: gemiddeld besteden consumenten wekelijks 21 minuten aan het lezen van folders. Deze cijfers blijven jaar na jaar stabiel. “Dit bewijst de relevantie van het medium folder en de plaats ervan in de mediamix.”

Stijgende taksen

Wel kampt het medium met een negatieve perceptie vanuit milieuoogpunt. Die perceptie zit fout: “Men denkt dat er veel bomen worden gekapt, maar er is hoegenaamd geen probleem van ontbossing door de papieren folder. Wij willen onze verantwoordelijkheid nemen op het vlak van duurzaamheid, maar ook andere media hebben een ecologische voetafdruk. In dat opzicht is het niet fair dat wij als enige medium zo zwaar getaxeerd worden.”

Want als de folder onder druk komt, zal dat vooral het gevolg zijn van overheidsmaatregelen. De taksen zijn de voorbije jaren enorm gestegen. “Dat zijn uitdagingen waar we mee worstelen. Maar als we samen met onze klanten bekijken hoe ze hun marketingbudgetten kunnen optimaliseren, dan blijft de folder een belangrijke plaats behouden in de mix.”

Gezonde marketingmix

Vandaag zetten retailers nochtans sterker in op digitalisering: Aldi promoot de digitale folder op haar melkverpakkingen, Carrefour heeft de folderbedeling in enkele Franse steden stopgezet, het Duitse Rewe publiceert zijn folder op Whatsapp…

“Die testen hebben vooral te maken met het kostenperspectief, niet met een gebrek aan geloof in het medium”, zegt Dehantschutter. “Want dat geloof is zeer groot. De trend naar digitalisering zal zich doorzetten, maar dat wil nog niet zeggen dat de papieren folder geen plaats meer heeft. Het wordt een combinatie van zowel klassieke als digitale media: ik denk dat een gezonde marketingmix nodig is.”

“Superrelevant”

Verandert de papieren folder zelf? “We zien testen met QR-codes of met augmented reality, maar die zijn nog heel beperkt. Voor consumenten is de folder dé inspiratiebron om nieuwe producten en retailers te ontdekken. Daarnaast laat het medium toe om prijzen te vergelijken. Die combinatie is de essentie van een succesvolle folder. Net daarover willen we meedenken met onze klanten, om te bekijken hoe we dat medium heel efficiënt en effectief kunnen blijven inzetten.”

In elk geval: in tijden van koopkrachtcrisis is de folder voor consumenten het meest betrouwbare medium om mee aan de slag te gaan, besluit Dehantschutter. “Er zijn studies die uitwijzen dat consumenten zo 20% van hun aankoopbudget kunnen besparen. Het is vandaag een superrelevant medium.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN