RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags Folder
  • Bedrijven Aldi
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Aldi publiceert digitale folder op melkverpakkingen

icon
Food17 augustus, 2022

Als eerste Belgische retailer gaat Aldi zijn digitale folder toegankelijker maken, via een QR-code op melkverpakkingen. De motieven? Kostenbeheersing en duurzaamheid.

Scan het melkpak

Voortaan kunnen klanten van Aldi een QR-code scannen op de melkverpakkingen, om makkelijk de digitale folder van de discounter te lezen. Aldi wil op deze manier de stijgende kosten voor het produceren en verspreiden van de folder onder controle houden, en ook duurzamer worden. De code verschijnt eerst op drie melkverpakkingen: vol, halfvol en mager. Melk heeft immers een groot bereik: 25% van de melk die in België wordt verkocht, komt van Aldi.

De retailer plant het nieuwe initiatief de komende maanden sterk te ondersteunen met communicatiecampagnes. “Voor ons is dit een testproject,” zegt marketingdirecteur Isabel Henderick. “Het vergt een gedragswijziging van onze klanten. Dat valt moeilijk te voorspellen. Maar we hopen dat we de omschakeling kunnen maken. De fysieke folder gaan we zeker niet afschaffen. We hopen hem op termijn wel af te bouwen.” Al wordt het een langzaam proces: concrete doelstellingen of timings stelt Aldi niet.

Bij elke klant thuis

Aldi heeft vandaag al een digitale folder, te vinden op de website, in de app en op online folderplatformen. Die ziet er hetzelfde uit als de fysieke folder en bevat enkele digitale snufjes, zoals animaties, video en links naar extra productinformatie, maar het bereik is nog onvoldoende: slechts 10% van de Belgen leest de digitale folder. “We willen bij elke klant op de keukentafel thuis geraken.”

De folder is en blijft het belangrijkste communicatiemiddel voor Aldi, benadrukt Henderick. Hij heeft een aanzienlijke impact op de omzet en is ook voor de klant een belangrijk informatiekanaal. De Aldi-folder is bovendien de meest bedeelde en de populairste van het land. “We verspreiden wekelijks 4,4 miljoen folders, via huis-aan-huisbedeling en via de winkels. Hij werd drie jaar op rij verkozen tot beste folder van het jaar, met in 2021 ook de prijs van de vakjury.”

9 op 10 bekijkt folders

Uit een enquête van iVox in opdracht van Aldi blijkt dat negen Belgen op de tien reclamefolders doorbladert. 72% doet dat zelfs wekelijks. De voornaamste redenen: prijzen vergelijken, de volgende shoppingtrip voorbereiden, promoties en acties ontdekken. Meer dan de helft van de respondenten zou vaker de digitale folder willen consulteren als die toegankelijker wordt, blijkt uit dezelfde enquête. Daarom ontwikkelde Aldi deze nieuwe oplossing.

“De folder wapent klanten tegen koopkrachtverlies,” aldus Henderick. “Maar we staan voor grote uitdagingen. De energie- en papierprijzen blijven stijgen. Ook de distributiekosten zijn aanzienlijk. En een typisch Belgisch fenomeen zijn daarnaast de gemeentetaksen.” Het zijn kosten die Aldi onder controle wil houden, terwijl ook duurzaamheid een uitdaging is. Hoewel het een moeilijke evenwichtsoefening is, is de discounter in de loop van de jaren steeds minder papier gaan gebruiken.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food11 juli, 2025
    Voormalig Albert Heijn-manager wordt tijdelijk marketingdirecteur bij Jumbo

    Jumbo heeft de gereputeerde marketingconsultant René Repko aangetrokken als marketingdirecteur ad interim na het onverwachte vertrek van Jorieke de Vries, die pas twee jaar geleden overkwam van Lidl.

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Duitse bioketen Alnatura verlaat Zwitserland

    Alnatura sluit tegen het eind van het jaar alle 25 winkels in Zwitserland. De Duitse keten van biologische supermarkten kon geen nieuwe franchisenemer vinden, nadat Migros de overeenkomst opzegde. Merk verdwijnt niet Sinds 2012 had Alnatura een franchiseovereenkomst met de Zwitserse marktleider, maar die liet eerder dit jaar weten dat hij het...

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Hoe Dia 300 supermarkten wil openen tegen 2029

    Het nieuwe strategische plan van Dia werpt de eerste vruchten af. De Spaanse supermarktketen wil 300 extra winkels tegen 2029, waarvan er vorig semester al 45 de deuren openden. Ook online is er dubbelcijferige groei.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN