RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen MarketingRetail Marketing Day
  • Personen Gino Van Ossel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel (Vlerick Business School): “Data zijn voedingsbodem voor AI en digitale marketing”

icon
Algemeen18 september, 2023
Gino Van Ossel

In tijden van hyperinflatie moeten retailers slimme keuzes maken: ze besparen onder andere op marketingcreatie en op papieren folders, om budget vrij te maken voor AI en digitale tools. Waar liggen de kansen en de uitdagingen?

Beperkte middelen

“Marketing is al een hele tijd aan het digitaliseren: bedrijven investeren vandaag wat minder in traditionele media en wat meer in sociale kanalen, influencers, enzovoort. Dat stelt retailers voor grote uitdagingen, maar er liggen ook mooie kansen”, ziet professor Gino Van Ossel van Vlerick Business School, die komende donderdag de Retail Marketing Day van RetailDetail modereert.

Een eerste vaststelling: de meeste retailers zijn relatief klein. Er zijn in ons land meer lokale dan internationale spelers. “JBC is een stevige KMO naar Belgische maatstaven, maar als je ze vergelijkt met de internationale modespelers is dat een ander verhaal. Zelfs een groot bedrijf als Colruyt Group is in beleggerstermen een ‘small cap’. Je hebt dus niet altijd de middelen waar anderen over beschikken.”

Besparen op creatie

Dé nieuwe ontwikkeling is artificiële intelligentie. De verwachtingen zijn hooggespannen. “Maar als ik aan retailers vraag wat ze al met AI doen, dan is het meest gegeven antwoord ‘nog niet veel’. Iedereen beseft dat het belangrijk wordt, maar hoe begin je eraan, wat kan je ermee doen? Ze bekijken het.” Nochtans zijn retailers niet slecht geplaatst: “Het grote voordeel dat retailers hebben, is dat ze over veel data beschikken. Als je je klanten kan identificeren, dan kan je vanuit die data veel gaan doen. Data zijn de voedingsbodem om met AI aan de slag te gaan.”

Stappen in die richting zetten vergt echter grote investeringen, en dat na een coronacrisis die veel retailers heeft pijn gedaan, gevolgd door een moeilijke periode van hyperinflatie. Het komt er dus op aan om keuzes te maken. En dat zie je dan ook gebeuren: “Veel creatie wordt teruggeschroefd. Ik zie bijvoorbeeld dat op tv bestaande spots worden heruitgezonden. Dat is slim: adverteerders besparen dan wel op creatie, maar zorgen er toch voor dat hun mediadruk even hoog blijft, of zelfs hoger is.”

Folder ter discussie

“Ik zie ook dat de papieren folder, een medium dat voor veel retailers altijd erg belangrijk was, voor het eerst écht ter discussie wordt gesteld. Je ziet nu voluit die beweging naar digitaal. Bovenop de hoge taksen op folders is de papierprijs immers enorm gestegen.” Digitale communicatie opent nieuwe mogelijkheden: “Carrefour publiceerde dit jaar bijvoorbeeld een digitale folder rond de ramadan. Zo konden ze heel gericht werken. Daar gaan die data een grote rol spelen.”

Kortom: vanuit marketingoogpunt zijn er grote dingen aan het gebeuren, waarbij iedereen met vragen zit. De antwoorden daarop, die krijg je op de Retail Marketing Day van RetailDetail, op 21 september in Antwerpen. Dagvoorzitter Gino Van Ossel kadert er de cases van Lunch Garden, Impermo, Kruidvat, Jacob’s Conceptstore, Standaard Boekhandel, Club, Microsoft, Voyado, US, Deloitte en CM.com. Je kan nog last-minute tickets bestellen via de knop hieronder.

Ja, ik kom naar de Retail Marketing Day op 21 september
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN