RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Category Management Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Pascal Deckers (LD&Co): “Geef voorrang aan shopper en categorie”

icon
Food28 september, 2023
Pascal Deckers

Alle barrières wegnemen die een aankoop kunnen tegenhouden: het is één van de belangrijkste taken van de categoriemanager. Essentieel is dat je daarbij shopper en categorie eerst plaatst: “Met een verkooppraatje voor je eigen merk val je door de mand.”

Grote passie

“Wat maakt categoriemanagement zo’n boeiend vakgebied? Omdat het een aantal zaken crossfunctioneel combineert: er is de link met het strategisch denken van marketing en met de resultaatgerichte aanpak van verkoop. Het gaat ook over data: op zich betekenen die niks, het gaat om de inzichten die je eruit kan halen om de categorie te laten groeien.”

Aan het woord is Pascal Deckers, die na een loopbaan van meer dan twintig jaar bij Douwe Egberts en Lotus Bakeries de stap zette naar LD&Co om er samen met oprichter Luc Desmedt bedrijven te ondersteunen op het vlak van categoriemanagement. “Ik startte destijds als trainee bij Douwe Egberts, in marketingonderzoek. Na verschillende rollen in marketing en sales heb ik toch vastgesteld dat mijn grote passie bij categoriemanagement ligt.” Op het Category Management Congress van RetailDetail en LD&Co, op 19 oktober, komt Deckers zijn concrete visie op zijn vakgebied toelichten.

Langetermijnvisie

“Als je categoriemanagement goed wil aanpakken, moet je altijd categorie en shopper eerst plaatsen. Dat is mijn mantra. Soms wordt het een verdoken verkooppraatje voor je eigen referenties en merken, vooral wanneer categoriemanagement binnen de salesorganisatie is ingebed. Maar dan val je snel door de mand. Vanuit de categorie denken, dat betekent dat je ook de bril van de retailer moet opzetten. En, hoe vreemd dat ook mag klinken, dat je ook referenties van je concurrent gaat aanbevelen, of dat je in een schappenplan voldoende aandacht moet geven aan je concurrent – als dat de categorie kan helpen, uiteraard.”

De samenwerking met retailers is boeiend omdat de langetermijnvisie overheerst, los van de prijsnegotiaties en de inflatiediscussies. Retailers zijn experten in retailing en het managen van categorieën, maar iets minder sterk dan de meeste fabrikanten in het bouwen van merken. Bij fabrikanten is dat omgekeerd. “Categorie is het raakvlak, daar komt het verhaal samen.”

Gemeenschappelijke grond

Categoriemanagement is een vak apart: Deckers ziet het zelfs als een ambacht. “Als je het goed wil doen, dan gaat het hierom: alle barrières die een aankoop kunnen tegenhouden, moet je wegnemen. Je moet met je product aanwezig zijn, uiteraard, en op de juiste plaats. De prijstag is essentieel: geen prijstag betekent vaak geen aankoop. Vermijd promodeals die niet helder zijn. Maak het zo simpel mogelijk, anders haken shoppers af.”

Daarom is het belangrijk om ook de field sales force te betrekken: zij zijn elke dag in het winkelpunt, waar de magie plaatsvindt, bij de shopper. “Heb oog voor de last mile excellence. Op het hoofdkantoor kan je mooie plannen presenteren, maar als het daar blijft hangen heb je weinig impact.” Categoriemanagement is, tot slot, ook een vakgebied in volle evolutie. “Zeker met nieuwe technologieën die op ons afkomen, zoals AI. Hoe kan AI categoriemanagement naar het volgende niveau tillen? Dat is een evolutie die we in het oog moeten houden.”

Boek snel!

Hoe transformeer je categoriemanagement tot een strategisch speerpunt binnen commerciële organisaties? Tot welke tastbare resultaten leidt denken vanuit de categorie en de shopper? Hoe kom je tot een win-win-win resultaat voor retailer, fabrikant en shopper? Daarover presenteert Pascal Deckers op het Category Management Congress van LD&Co en RetailDetail.

Die dag presenteren we de resultaten van een onderzoek naar categoriemanagement bij non-food retailers. Ook de founding father van categoriemanagement, Brian Harris, deelt zijn visie, net als sprekers van GfK, Coca-Cola en een panel met vertegenwoordigers van Oh’Green, Multipharma en Gamma. Afspraak op 19 oktober? Schrijf je snel in via de link hieronder. Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper je ticket!

Ja, ik reserveer mijn ticket voor het Category Management Congress
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN