RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeAlbert HeijnAmazing OrientalCarrefourColruytDelhaizeIntermarchéJumboLidl
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Vijftig tinten tofu

icon
Food10 november, 2023
Shutterstock.com

Sommige foodretailers roddelen erop los, andere zijn dan weer gladde leugenaars, maar in elk geval gooien supermarkten hun reputatie in de afprijsbakken, tegen beter weten in. Komt dat goed? Filet Pur geeft een draai aan de pepermolen.

Ook dat nog

Hé hé: het was nu ook weer niet de makkelijkste week voor Delhaize. Afgelopen maandag organiseerde de Franstalige zelfstandigenorganisatie Aplsia een informatieavond over die vermaledijde nieuwe franchisecontracten bij de foodretailer. De conclusie was helder: met deze voorwaarden kunnen we de lonen van die overgenomen medewerkers niet betalen. Ook dat nog.

Met zulke aangeslotenen heb je geen vakbonden meer nodig, maar ook die lieten zich niet onbetuigd. Omdat timing alles is, besloten ze in de aanloop naar een weekend zonder supermarkten (enfin, zonder geïntegreerde supermarkten dan toch) het depot in Zellik nog eens te blokkeren. Was te lang geleden, vonden ze. Het deed deugd, kunnen we ons voorstellen, al duurde het maar enkele uren. De tijd vliegt als je pret hebt.

Klakkeloos

Maar misschien was het belangrijkste nieuws deze week wel het nieuws dat maar niét kwam: net als bij de aanvang van de voorbije maanden hadden we ons verwacht aan de aankondiging van een nieuw lijstje overnemers voor een twintigtal filialen. Het bleef verdacht stil, evenwel. Hallo, Kobbegem? Zit er dan toch wat zand tussen de raderen?

Zo’n berichtje had nochtans mogelijk de ietwat vervelende framing kunnen vermijden dat dat hele franchiseplan aan het moederbedrijf Ahold Delhaize handenvol geld kost: afgelopen kwartaal alweer 0,2% van de vergelijkbare omzet in Europa en een herstructureringslast van 61 miljoen euro. Als Belga het schrijft, neemt iedereen het klakkeloos over.

Klus geklaard

Dat geld moeten die nieuwe zelfstandigen die deze week van start gingen in Oudergem, Elsene en Ronse dus allemaal gaan terugverdienen. Geen probleem, 2024 wordt sowieso een topjaar. Frans Muller blijft optimistisch: in Europa is de retailer op weg naar herstel, al kondigt hij toch ook een kleine strategische bocht aan, waarover we pas volgend jaar meer te weten gaan komen. Overigens, die krimpende marges zijn nog altijd hoger dan bij de meeste concullega’s, het mag wel even gezegd.

Maar toch. De Musketiers van hun kant hadden maar een half jaar nodig om 51 filialen te franchiseren. De operatie is rond. Klus geklaard. De vakbonden morren nog wel wat over de teloorgang van de arbeidsvoorwaarden, maar al bij al passeerde het haast geruisloos. En geen adhérent die je hoorde klagen over de contracten. Intermarché kan nu het gaspedaal vol induwen, en reken maar dat ze dat ook gaan doen. Vroaar! De concurrenten zijn verwittigd.

Kwadratuur van de cirkel

En waar houdt het management van Delhaize zich intussen mee bezig? Met larven, I kid you not. Die arme beestjes krijgen de onverkochte en bedorven rommel van de supermarktketen te eten om daarna op hun beurt dan weer aan andere dieren te worden gevoerd, die op termijn mogelijk ook in één of andere vorm flink afgekruid op ons bord zullen belanden. Een ware triomf van de circulariteit, aldus de retailer. Oké dan.

Nog niet helemaal circulair, maar over een goed jaar wél: de vleesschaaltjes bij Colruyt. Zelfs de meest oplettende carnivoren was het compleet ontgaan dat die schuimschaaltjes onder hun laagst geprijsde filet pur sinds kort een tintje lichter kleuren: heel donkergrijs in plaats van ongenuanceerd zwart. Je ziet het amper en toch maakt het een wereld van verschil, aangezien ze nu dus recycleerbaar worden. Dat scheelt 67 miljoen schaaltjes per jaar in de verbrandingsoven, of 880 ton polystyreen. Daar kan je niet tegen zijn.  

Haantjesgedrag

Toch een bedenking. Net als vorige week, toen het over dierenwelzijn ging, roept de marktleider z’n achterophinkende concullega’s op om het lichtende voorbeeld te volgen. Maar onder ons gezegd en gezwegen: die sectorgenoten blijken allerminst opgezet met het haantjesgedrag van Colruyt. Ze waren er als de kippen bij om discreet aan te stippen dat het Belgische Better Chicken Commitment qua engagementen nog niet aan de enkels komt van het Nederlandse Beter Leven keurmerk dat intussen toch al in enkele Belgische winkels ligt. Potverdriedubbeltjes!

En in Halle hadden ze in een niet zo ver verleden geen oren naar toenadering met confraters over dierenwelzijn, vernemen we ook nog. Off the record weliswaar, want die collega’s willen het niet op de spits drijven. We noemen dus geen namen, maar ingewijden kunnen wel ongeveer raden over wie en wat het gaat, nietwaar? Benieuwd of we over die grijze schaaltjes straks ook nog giftige reacties gaan krijgen. Sfeer is koet!

Troostvoedsel

Bij Carrefour leggen ze de prioriteiten tenminste waar ze dezer dagen horen te liggen: bij uw en mijn armzalige koopkracht, uiteraard. De vijfde golf prijsverlagingen focust op herfstkost als raclette en gratin dauphinois. Niet meteen essentiële producten, zou je denken, maar we kunnen wat troostvoedsel wel gebruiken in deze donkere en natte tijden. Een digitale stempelspaaractie moet intussen de aandacht afleiden van de prijzen die ze ongetwijfeld heimelijk verhoogd hebben. Zo kennen we onze foodretailers wel.

Dat ze toch maar oppassen: die voortdurende focus op prijs en promo brengt het merkimago van de supermarktketens grote schade toe. Dat zeg ik niet, dat zegt de nieuwe Brand Asset Valuator van WPP. Een fors gepeperd rapportje: shoppers zien gewoon het verschil niet meer tussen een 1+1 actie bij de ene en een 3+3 bij de andere. De enigen die daar garen bij spinnen, zijn de uitdagers Albert Heijn en Jumbo, met hun door de Hollandse hoofdkantoren gesubsidieerde dumpingprijzen. Al weet Lidl wel redelijk stand te houden. Maar ja, merkwaarde is nog geen omzet, laat staan marge.

Leugenaar

Tot slot mocht ik deze week kennismaken met een andere dimensie van funshoppen. Slechts twee roltrappen is hij verwijderd van de RetailDetail-kantoren, die gloednieuwe Aziatische supermarkt: Amazing Oriental heeft z’n naam immers niet gestolen. Oké, niet iederéén wordt opgewonden van vijftig tofu-varianten, maar voor die mensen zijn er dan 300 soorten instantnoedels, of gekkigheden als bubble tea en mochi. Dolle pret!

Heel vriendelijke man trouwens, die meneer Chan. Maar wel een leugenaar: “Wij concurreren niet met de supermarkt”, beweert hij namelijk met een minzame glimlach. Wat een onzin. Elke lunch die we bij hem gaan kopen, halen we niet bij de Délifrance ernaast of bij de Delhaize, één roltrap lager. Ik ga maar eens een hapje babi pangang proeven denk ik. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    [Filet Pur] Terug naar af

    Wat zit er achter die berichten over een Grote Uitverkoop? Wordt een stuk retailerfgoed straks compleet gecanceld? Moet ons land het binnenkort helemaal zonder hypermarkten redden? Filet Pur suggereert een gewaagd reddingsplan voor de geplaagde nummer drie.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN