RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Ray & Jules
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Night
  • Geografie België
  • Personen Gert Linthout
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gert Linthout (Ray & Jules): “Onze klanten veranderen de koffiesector”

icon
Food15 november, 2023

De wereldwijde koffiebusiness fundamenteel veranderen, dat is het doel van Ray & Jules. Want wist je dat het roosteren van voedingsproducten zoals koffie drie keer energie-efficiënter kan en dus vele malen beter voor de planeet? Op de RetailDetail Night deelt de Belgische scale-up zijn disruptieve verhaal.

Koffie op zonne-energie

Achter de duurzame koffie van Ray & Jules (Ray = zonnestraal, Jules = energie-eenheid Joule) schuilt een hoogtechnologisch verhaal, dat ontstond toen ondernemer Koen Bosmans met cleantech-bedrijf CEE een drie keer energie-efficiëntere manier ontwikkelde om voeding te roosteren. Van koffiebonen tot mout, cacao en noten: het huidige productieproces op gas stoot jaarlijks miljoenen ton CO2 uit. Het zijn echte energievreters, terwijl het bedrijf van Bosmans een systeem van continue branding op zonne-energie bedacht.

Ook al had iedereen de mond vol van CO2-uitstoot verminderen en compenseren, om de eeuwenoude processen te veranderen bleek nog weinig openheid bij grote koffiespelers. De ondernemer besloot dan maar het roer in eigen handen te nemen en gewoon te laten zien hoe het anders kan: hij bouwde een prototype en lanceerde zijn eigen koffiemerk.

Verplichte coronaswitch

Als je duurzame koffie wil, stoot je weliswaar algauw op de rest van de toeleveringsketen. Net zoals Tony’s Chocolonely besefte dat eerlijke verloning en “slaafvrije” chocolade alleen kan door rechtstreeks met de producenten samen te werken, werkte ook Ray & Jules een coöperatief model uit.

“De cacao- en koffie-industrie zijn erg vergelijkbaar”, vertelt Gert Linthout, CMO van Ray & Jules, die de keten van koffiebes tot koffiemok transparanter wil maken door directe samenwerking met de coöperaties in het zuiden, ondersteund door technologie gebaseerd op blockchain. “Om duurzame verandering te brengen, moet je al aan de basis ondersteuning bieden aan de landbouwers. Concrete samenwerking is belangrijk.”

Na de lancering van Ray & Jules in 2019 stootte het piepjonge merk op nog iets heel anders: de coronapandemie. Tot dan toe had de start-up zich op de B2B-markt gericht, met koffie voor kantoren. Toen die hele markt in één klap wegviel, zag het bedrijf zich genoodzaakt volledig van koers te veranderen. Aan de lockdown-keukentafel besloot Ray & Jules om te gaan voor een direct-to-consumermodel met versgeroosterde koffie via een eigen e-commercekanaal. Het duurzaam en ecologisch verwenmomentje voor mensen thuis bleek een schot in de roos.

Hele grote nieuwe klant

Vandaag is het merk opnieuw aanwezig op de kantoormarkt, vooral omdat de klanten erop aandrongen. “Klanten wilden ons zelf op hun werkplek introduceren om onze koffie ook op kantoor te kunnen drinken. Dat is fantastisch, want voor ons zijn koffieliefhebbers niet gewoon klanten maar changemakers. Als we ons doel willen bereiken om de koffiebusiness te veranderen, is dat precies wat we nodig hebben.”

En de grote producenten, stellen die zich al meer open? “Absoluut. De interesse in de roostertechnologie op industriële schaal groeit snel. Onze focus ligt nu op internationale expansie en partnerships. Begin december – wie weet zelfs op de RetailDetail Night – kondigen we een hele grote nieuwe samenwerking aan, die iedereen van zijn stoel zal blazen”, glundert Linthout.

Er hangt op de RetailDetail Night alvast gegarandeerd liefde in de lucht, want Linthout deelt er het podium met zijn levens- én zakenpartner Jona Mukabalisa, de oprichtster van tweedehandsgeboortelijsten Mic Mac Minuscule.

Naast ‘gamechangers’ zoals Ray & Jules en Mic Mac Minuscule tref je op de RetailDetail Night ook kleppers als Albert Heijn (CEO Marit van Egmond), Hubo (Erwin Van Osta) en vele anderen aan.

Klik hier voor de laatste tickets voor de RetailDetail Night.
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 december, 2025
    ALDI beëindigt 2025 met 496 supermarkten in Spanje

    Aldi Spanje sluit 2025 af 496 supermarkten na de toevoeging van 28 nieuwe winkels. De retailer breidt tegelijk zijn logistiek uit. Meer dan 7,8 miljoen Spaanse huishoudens kopen inmiddels bij de discounter.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Brexit was klap voor Britse voedselsector: uitvoer naar EU kromp met kwart

    De export van voeding en dranken van het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie is de afgelopen vijf jaar met 23,4% teruggevallen in vergelijking met de vijf jaar vóór Brexit, zegt de Britse federatie van voedingsproducenten FDF.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Campari stoot Averna-likeur af

    De Italiaanse Campari-groep gaat verder met het afslanken van zijn portfolio: de sterkedrankenproducent verkoopt de merken Averna (amaro) en Zedda Piras (mirto) aan de Illva Saronno-holding, bekend van hun amaretto. De deal van 100 miljoen euro omvat de merken, productiefaciliteiten en een deel van het personeel.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN