RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Amazonbol.comTescoWalmart
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazons tweede Prime Day: voorproefje of laatste opflakkering?

icon
Algemeen12 oktober, 2022

Black Friday valt wel heel erg vroeg dit jaar: bij Amazon loopt nu al een koopjestweedaagse en rivaal Walmart geeft zelfs vier dagen lang “uitzonderlijke kortingen”. Een voorsmaakje voor wat nog komen gaat, of haasten ze zich nog snel voor de portemonnees dicht gaan?

4,1 miljard dollar op twee dagen

Amazon doet zijn Prime Day van juli deze week nog eens netjes over: de “Prime Early Access Sale” gisteren en vandaag is een tweedaags koopjesfestijn met exclusieve kortingen en nieuwe productlanceringen voor leden van Amazon Prime. De onlineretailer wil consumenten zo “helpen de eindejaarsaankopen beter te spreiden”. Of anders gezegd: laat mensen nu maar geld uitgeven, vooraleer het straks op is.

De tweede Prime Day kan weleens 4,1 miljard dollar binnenhalen, schat beurshuis Jefferies volgens de Financial Times: een welgekomen extraatje nu Amazon de onlineverkoop ziet terugvallen na de pieken tijdens de coronapandemie. Al blijft dat een pak minder dan de naar schatting 12 miljard dollar omzet tijdens de eerste Amazon Prime Day dit jaar, die de beste ooit zou zijn geweest.

Andere retailers kunnen niet achterblijven. Bol.com pakt deze week uit met “héél véél Select-deals” voor wie een betalend lidmaatschap neemt, terwijl in de Verenigde Staten Walmart van 10 tot 13 oktober een “Rollbacks and More”-kortingenactie houdt voor non-foodproducten. Target speelt dan weer in op Thanksgiving met deals tussen 6 en 8 oktober.

Zwarte of magere vrijdag?

Valt er dan nog wat te verwachten van Black Friday eind november? Steeds minder, besluit een Amerikaanse studie. De koopjesfeestdag is in de VS al veel langer en sterker ingeburgerd dan in Europa, maar lijkt er nu op zijn retour. Nog los van de huidige inflatiedruk en recessievrees, draagt Black Friday elk jaar minder bij aan de jaaromzet van deelnemende retailers. In 2019 haalden retailers gemiddeld 9% van hun omzet uit de koopjesperiode, in 2020 nog maar 5,82% en in 2021 was dat 5,18%.

Hoewel de cijfers van de voorbije jaren mogelijk vertekend zijn door de coronapandemie, speelt ook mee dat consumenten stilaan duurzamer en bewuster willen consumeren, terwijl er al op andere momenten zoveel kortingsacties zijn. Wie dan toch met Black Friday koopt, zouden in de eerste plaats echte koopjesjagers zijn en geen blijvende klanten.

Dit jaar komt daar nog eens de druk op de koopkracht bij. Britse supermarktreus Tesco liet al weten een andere kerst dan anders te verwachten: mensen zullen wellicht minder pakjes kopen en het thuis budgetvriendelijk gezellig maken in plaats van op restaurant te vieren. Bij Walmart klonk hetzelfde geluid. Reden te meer dus om nu nog mee te pikken wat er te pikken valt…

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Black Friday valt wel heel erg vroeg dit jaar: bij Amazon loopt nu al een koopjestweedaagse en rivaal Walmart geeft zelfs drie dagen lang uitzonderlijke kortingen. Een voorsmaakje voor wat nog komen gaat of haasten ze zich nog snel voor de portemonnees dicht gaan?

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    Doek valt definitief over Big Bazar

    Ondanks verschillende reddingspogingen en vertragingsmanoeuvres valt het doek nu écht over Big Bazar: dinsdagochtend sprak de Amsterdamse rechtbank het faillissement uit. 1300 mensen verliezen hun baan.

  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    12 miljoen aan investeringen in de pijplijn voor jarig Les Grands Prés

    Grote overdekte winkelcentra behoren tot de winnaars in de retailsector na de pandemie. Dat geldt zeker voor Les Grands Prés in Bergen, dat zijn twintigste verjaardag viert. Uitbreiding staat niet op de planning, verduurzamen wel.

  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    Belg retourneert één op zeven onlinepakketjes

    In België sturen consumenten 15% van hun online gekochte producten terug. Het zijn vooral mannen die retourneren, al zendt bijna de helft van alle onlineshoppers weleens iets terug.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN