Het Turnhoutse Cartamundi en de Amerikaanse speelgoedreus Hasbro hebben een overeenkomst gesloten rond de productie van de boetseerklei Play-Doh. Die productie verhuist binnenkort naar een fabriek van Cartamundi.
“Zeer trots”
Hasbro laat Play-Doh momenteel nog produceren in Turkije en China, maar binnenkort verhuist de productie dus naar een fabriek van Cartamundi in de Verenigde Staten. Daar nam de Turnhoutse speelkaartenfabrikant in 2015 twee fabrieken over van de Amerikaanse multinational. CEO Chris van Doorslaer is verheugd dat zijn bedrijf naast onder andere Monopoly nu ook Play-Doh overneemt: “De toevoeging van Play-Doh zal onze samenwerking verder intensifiëren en ligt volledig in de lijn van onze strategie om samen met onze klanten te groeien”, zei de topman volgens Made in Kempen.
Cartamundi kon in de fabriek in Massachusetts al dertig nieuwe banen creëren sinds de overname en met de productie van Play-Doh komen er daar nog eens twintig bij. In totaal zullen er dan ongeveer 480 werknemers aan de slag zijn. De overname legt de fabriek trouwens geen windeieren, want sinds Cartamundi er de plak zwaait, groeide die al met 13,5%.
“We herbekijken geregeld onze globalsourcingstrategie en maken afspraken om de productie te optimaliseren”, zegt Hasbro-CEO Brian Goldner. “We bezitten zelf geen fabrieken, maar laten de producten fabriceren bij een wereldwijd netwerk van partners. Dit model laat ons toe om afspraken te maken wanneer zich opportuniteiten voordoen.”
Marktleider
Cartamundi is al een tijdje wereldwijd marktleider op vlak van de productie van speelkaarten en kaarten voor spellen, maar wil ook uitgroeien tot marktleider in de productie van bordspellen. In dat opzicht nam het in 2015 twee fabrieken van Hasbro over. “We beschouwen dit als een mijlpaal in de geschiedenis van ons bedrijf”, zei Van Doorslaer daar toen over. “Door deze overname zullen we nu ook wereldmarktleider worden in de productie van bordspellen.”
Hasbro van zijn kant besloot de productiefaciliteiten te verkopen, zodat het zich kan focussen op de ontwikkeling van zijn merken.